Svar: Godnatgrød og flaske

21. august 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære lykkelige mor

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at jeres datter trives så godt, og at I har fået skabt så fin en rytme om aftenen, det lyder som om, at det fungerer godt for jer alle tre.

Jeg synes derfor, det er helt okay, at I om aftenen bibeholder grøden og stopper med at tilbyde hende flaske. Jeg vil dog anbefale, at I som alternativ til flaske, tilbyder hende mme af kop sammen med grøden. Hun kan få det både lunt eller koldt, som hun nu helst vil drikke det. Derefter kan hun få børstet tænder og blive puttet.

De fleste børn vil i 10 måneders alderen trived med to flasker i døgnet, svarende til ca 400 ml og selvom jeres datter ikke er blevet 10 måneder endnu, så lyder det helt okay og rigtig fint, hvis I begynder at tilbyde hende de to flasker nu. Det vil derfor være rigtig godt, at I fortsætter med flasken før middagsluren og derudover kan hun så stadig få en flaske om natten. I kan dog overveje, om I vil prøve at give hende den sen aften, før I selv går i seng, så hun får den ekstra mælk før midnat, og I alle derefter kan sove sammenhængende til næste morgen. På den måde kan I være heldige at undgå opvågningen kl 02.30 og samtidig sikrer I hende det ekstra mælkeindtag.

Det vil sige, at en aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: I spiser aftensmad, og spiser som udgangspunkt det samme. Der er mad i stykker og også stadig moset mad, som I hjælper hende med. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ...

Annonce

... ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes godnatgrød ca 19.15-19.30, sammen med en kop mme - kold eller lun. Får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca 19.30-20 med godnatsang, putteklud, kærtegn, eller hvordan I nu plejer at gøre det.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23.30: Tilbydes en flaske, som hun kan spise mere eller mindre i søvne, slippe og derefter sove videre. Hvis dette ikke fungerer, kan I også lade hende melde sig selv i løbet af natten.

Ud over de to flasker og mme af kop om aftenen sammen med godnatgrøden, så vil det være rigtig godt, at I forsætter med at lave hendes grød på mme, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Men hun skal ikke have mme til de øvrige måltider, det er vigtigt, at hun tilbydes vand. Vand er den bedste tørstslukker, og det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand, derfor skal hun som udgangspunkt tilbydes vand til måltiderne og som tørstslukker imellem måltiderne - og vand er også vigtigt for at sikre hendes væskebehov nu.

I har naturligvis ret i, at hvis I skærer ned i godnatgrøden, så hun spiser en mindre portion, så vil det være bedre pladsen til flasken/mælken. Men jeg tænker, at I godt kan sikre hendes behov uden at skære i grøden - og da det netop fungerer godt med godnatgrød hos jer, og I gerne vil bibeholde dette, så er det måden at gøre det på :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far