Svar: 4 mdr og opstart af skemad
12. august 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Nikoline
Tak for dit brev og fine spørgsmål. Dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad, og er glad for den, tak:)
Det lyder så fint, det du fortæller. Det er super, hvis Valdemar kan spise op til 1/2 dl. af gangen, nogle gange lidt mere, andre gange mindre - han siger selv fra, og det er super, at du respekterer hans signaler.
Det er rigtig fint, at du nu giver både grød og grøntsagsmos, på den måde får han forskellige fødevarer og vænnes til forskellig smag og konsistens, og det er netop det vigtigste lige nu. Det er bedre, at han spiser 1/2 dl. 2 gange dagligt, end 1 dl. på en gang. Det giver også plads til mælken i maven, og mælk skal stadig være hans hovedindtag. Skemaden skal faktisk komme ud over den vanlige mængde mælk, og bør ikke erstatte hans indtag af mælk endnu...
Han vil naturligt stille og roligt kunne spise større mængder af gangen, men når man starter i 4 måneders alderen, så vil der gå længere tid, end hvis man starter, når han er 6 måneder. Og det er vigtigt, at du ikke presser ham eller går for hurtigt frem, for så kan du risikere, at han lukker munden og afviser skeen - og det er ikke så godt, hvis han begynder ikke at ville spise skemad, fordi det er gået for hurtigt for ham...
Giv ham vand af kop sammen med skemaden, så han også lærer at drikke vand, og giv ham gerne vand undervejs og efterfølgende, så han hjælpes til at "skylle maden ned", det kan på sigt også gøre, at han så måske kan spise lidt mere af gangen.
Lige nu er min anbefaling, at I fortsætter som hidtil, og giver ham tid til at vænne sig til skemaden langsomt.. Du skal lige nu ikke gøre noget for at få ham til at spise mere, han vil sandsynligvis selv øge mængden, når han har behov for det, og det er som sagt vigtigt ikke at presse ham til at det skal gå hurtigt...
Det er fint med grød efter formiddagsluren, og det kan være en overvejelse værd, om du skal give grøntsagsmos om aftenen og ikke om eftermiddagen. Både fordi de to skemåltider så ikke ligger for tæt på hinanden, men også fordi I så kan tage udgangspunkt i aftensmaden, så I på sigt spiser sammen og spiser det samme...
De fleste børn, der starter med skemad i 4 måneders alderen trives med skemad en gang dagligt i den alder, øges til 2 måltider i 5 måneders alderen og til 3 måltider omkring 6 måneder. Da jeres dreng allerede er igang med to skemåltider nu, vil det sandsynligvis være rigtig fint at bibeholde disse den næste månedstid, og når han så måske er 5.5 måned, kan du evt. øge ham til 3 skemåltider, så han begynder også at få morgenmad.. det må tiden vise. Det kan igen være bedre at han 3/4 dl. grød eller mos 3 gange dagligt fremfor 2 store portioner, fordi det giver bedre plads til at dække mælkebehovet og samtidig også giver variation af forskellige fødevarer.
Det er vigtigt også lige at sige, at selvom nogle børn uden problemer kan spise 2 dl. grød eller mere, når de bliver ældre, så er det bestemt ikke alle. Der er masser af børn, som spiser mindre portioner, og det kan derfor være svært helt at sætte mængde på, hvad der er en "normal portion". Det vigtigste er, at barnet er glad for mad, og trives med sit indtag - og at der stadig er plads til mælk, så også væskebehovet bliver tilstrækkeligt dækket.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske