Svar: Måltid nummer 2
9. august 2017
Alder:
4 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op med grød, jeres datter tager fint imod det og hendes mave fungere godt trods den lidt fastere føde, så det lyder som om, at du godt kan give hende lidt mos om aftenen nu. Når man starter med skemad i 4 måneders alderen, vil mange trives med 1 skemåltid ved 4 måneder, 2 skemåltider ved 5 måneder og 3 skemåltider ved 6 måneder, men nogle børn er lidt hurtigere, og det er naturligvis helt okay :)
Det er vigtigt, at du stadig giver hende små mængder. Det er altså bedre, at du giver hende 3/4 dl. to gange dagligt, end 1.5 dl. en gang dagligt. Både fordi det sikrer plads i maven til mælken fortsat, men også fordi det giver dig mulighed for netop at tilbyde både grød og grøntsagsmos, så hun får variation.
En plan for dagen, lavet ud fra dine tidligere angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Ammes - hvis hun har brug for amning to gange, både når hun vågner og igen før hun puttes til næste lur, er det helt okay:)
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten... Tidspunktet varierer efter, hvornår hun sover dagens 3. lur, og hvor lang den er...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, der der også kaldes drømmemåltid.
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Med hensyn til mad i hånden, så kan I godt prøve at give hende lidt agurk, I kan evt. holde den, så hun kan sidde og slikke, sutte og smage... I kan også prøve at skære en skive på 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring, som I så kan sætte på hendes tommelfinger. Det kan gøre det lidt lettere for hende at holde om den. De fleste børn vil dog have svært ved at styre og koordinere deres bevægelser i 4-5 måneders alderen, og derfor have svært ved selv at spise/sidde med mad i hånden.
Samtidig er det også begrænset, hvor meget I kan give hende i denne alder, det bliver lidt lettere, og hun vil være mere parat til det omkring 6 måneders alderen. Så længe hun ikke er ældre end hun er, så vil det være bedst at tilbyde hende kogt mad, som er mildere for maven, end friske/ikke kogte fødevarer. Agurk tænker jeg godt kan gå...I 6 måneders alderen, vil hun ofte også kunne sidde selv i høj stol, og det bliver på den måde lettere for hende at være med ved middagsbordet :)
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske