Svar: Måltid nummer 2

9. august 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære glade mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op med grød, jeres datter tager fint imod det og hendes mave fungere godt trods den lidt fastere føde, så det lyder som om, at du godt kan give hende lidt mos om aftenen nu. Når man starter med skemad i 4 måneders alderen, vil mange trives med 1 skemåltid ved 4 måneder, 2 skemåltider ved 5 måneder og 3 skemåltider ved 6 måneder, men nogle børn er lidt hurtigere, og det er naturligvis helt okay :)

Det er vigtigt, at du stadig giver hende små mængder. Det er altså bedre, at du giver hende 3/4 dl. to gange dagligt, end 1.5 dl. en gang dagligt. Både fordi det sikrer plads i maven til mælken fortsat, men også fordi det giver dig mulighed for netop at tilbyde både grød og grøntsagsmos, så hun får variation.

En plan for dagen, lavet ud fra dine tidligere angivne tider, kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Ammes - hvis hun har brug for amning to gange, både når hun vågner og igen før hun puttes til næste lur, er det helt okay:)

Sover dagens 3. ...

Annonce

... lur

Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og/eller flaske og puttes til natten... Tidspunktet varierer efter, hvornår hun sover dagens 3. lur, og hvor lang den er...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, der der også kaldes drømmemåltid.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Med hensyn til mad i hånden, så kan I godt prøve at give hende lidt agurk, I kan evt. holde den, så hun kan sidde og slikke, sutte og smage... I kan også prøve at skære en skive på 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring, som I så kan sætte på hendes tommelfinger. Det kan gøre det lidt lettere for hende at holde om den. De fleste børn vil dog have svært ved at styre og koordinere deres bevægelser i 4-5 måneders alderen, og derfor have svært ved selv at spise/sidde med mad i hånden.

Samtidig er det også begrænset, hvor meget I kan give hende i denne alder, det bliver lidt lettere, og hun vil være mere parat til det omkring 6 måneders alderen. Så længe hun ikke er ældre end hun er, så vil det være bedst at tilbyde hende kogt mad, som er mildere for maven, end friske/ikke kogte fødevarer. Agurk tænker jeg godt kan gå...I 6 måneders alderen, vil hun ofte også kunne sidde selv i høj stol, og det bliver på den måde lettere for hende at være med ved middagsbordet :)

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder