Svar: Madplan til pige på 6 mdr.

7. august 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jeanne

Tak for dit brev :)

Dejligt at det går så godt med skemaden, det lyder som om, at jeres datter er glad for både grød og grøntsagsmos, og det er rigtig dejligt :)

Du må gerne begynde at tilbyde hende frugtmos som mellemmåltid 2 gange dagligt. Det kan være med til at sætte lidt gang i maven :) Til alle måltider er det vigtigt, at hun tilbydes vand af kop. Det er vigtigt, at hun får væske nok.

Det er fint, at du er begyndt at tilbyde hende lidt mad i hånden, det må du meget gerne fortsætte med. Det vil være dejligt for hende med mad, som hun selv kan sutte på, gumle på opbløde med spyt osv. Det vil styrke hende mundmotorisk og samtidig gøre hende parat til spisetid, forlænge tiden hun sidder med ved bordet osv. Samtidig vil gummerne ofte klø og være ømme i denne alder, så det kan være rigtig rart at sidde og gumle på f.eks. en ristet rugbrødsbjælke eller et stykke agurk. Du kan lave en agurkering - skære en skive agurk på 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring, sætte den på hendes tommelfinger, så vil hun bedre kunne holde om den. Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget, da hun let kan få knækket et stykke af og ikke må få maden galt i halsen. Derfor skal du også udskifte maden jævnligt, når det bliver for snasket...

Det er en god idé at variere lidt mellem forskellige grødtyper, så hun får variation, ligesom hun også gerne må få en stor variation af grøntsager. Men hvis hun er rigtig glad for havregrød, så er det også fint, at du ofte tilbyder netop dette. Den lidt grovere grød er også god til at holde gang i maven naturligt. Du kan evt. skifte med øllebrød, eller du kan give øllebrød til frokost en gang imellem, fordi det også er med til at vænne hende til rugbrødssmagen, så hun på sigt bliver klar til at spise rugbrødshapsere:)

Grøntsagsmos kan du lave af alle grøntsager: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.

Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.

Og så er det også en rigtig god idé, hvis du nu kan begynde med kød eller fisk i grøntsagsmosen, og det bør koges eller laves i ovn. Du kan med fordel tage udgangspunkt i den mad, som I voksne spiser. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det fint, du kan tage lidt ovnbagt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det fint hakket ned i mosen.

Det vil være rigtig godt, at du bibeholder amning sen aften, så hun fyldes ekstra op til natten og derefter er det rigtig dejligt, hvis hun begynder at kunne sove igennem. ...

Annonce

... Amningen sen aften vil være med til at sikre hende lidt ekstra mælk/væske og det vil være godt for at holde maven igang. Samtidig er det en af de amninger, som ofte forsvinder sidst i takt med at skemaden om dagen begynder at øges og fylde mere...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 04-05: Ammes og sover videre

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop (eller du kan veksle med øllebrød her, i stedet for at gøre det til frokost)...

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Øllebrød (ikke hvis hun har fået det om morgenen) eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Lyder til at kunne springe amning og powernap om eftermiddagen over, og det er helt okay :)

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19 som nu

Sen aften 22-23: Ammes - drømmemåltid - og sover videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og atter sover videre...

Tommefingerreglen er, at hun kun bør tilbydes 2 grødmåltider dagligt, resten af dagens måltider bør være grøntsagsmos, kød, fisk, frugt, bær, frugtmos... så hun får så stor en variation af fødevarer som muligt :)

Det er vigtigt, at du ikke øger mængden af hvert måltid. Det er vigtigt, at hun stadig har plads i maven til at drikke sin mælk, så hendes væskebehov dækkes tilstrækkeligt. Hun kan stadig ikke drikke nok vand af en kop til at det kan erstatte for mange amninger, derfor bør hun stadig ammes ca 5-6 gange i døgnet. Det kan derfor være bedre, at du tilbyder lidt mindre mængde skemad og tilbyder skemad flere gange dagligt - det giver bedre plads i maven til både skemad og mælk.

Hvis du ikke kan holde hendes mave igang naturligt med variation af skemad, vand og bryst, så kan det være en god idé at tilbyde hende lidt laktulose. Det virker over tid, og det vil være rigtig godt, hvis du giver hende morgen og aften. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer. Hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så kan hun således få 3 ml morgen og 3 ml aften. Du kan starte med at tilbyde hende 1.5 ml morgen og aften, og så se hvordan hendes afføring virker. Hvis afføringen er blød og let at komme af med, så er det fint. Får hun tynd mave, så skruer du ned, har hun stadig hård mave, så giver du hende lidt mere... Det skal gives ind i munden, det er noget sukkerstads, så hun kan sikkert godt lide det :) Jeg kan se, at du har forsøgt laktulose, men jeg kan ikke se, hvor meget I har givet hende og hvordan.. så måske min forklaring kan hjælpe...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.