Svar: Udtrapning af natflasker

10. juli 2017

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sabine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du kan bruge min dagsplan, og at det fanger interessen for at spise lidt mere, at jeres dreng nu begynder at spise med gaffel :) Super godt, ligesom det skal være!

De fleste børn har i 9 måneders alderen brug for 3 flasker, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Og i 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 flasker - og de kan enten ligge før middagslur og aften, eller aften og sen aften.. Og i forhold til jeres dreng og den beskrivelse du giver af ham, så vil jeg foreslå, at I i 10-12 måneders alderen tilbyder ham mme af en kop før han puttes til middagslur, og at I bibeholder flaske aften og sen aften.

Det vil være fint, at de i vuggestuen tilbyder mælk af kop, før han skal sove til middag. Og det vil hjælpe ham (og jer) til mere ro aften og nat, hvis han får sine to flasker - aftenflasken og drømmeflasken, og disse to flasker må meget gerne bibeholdes til han er 1 år. Efter et års alderen kan du så begynde at trappe ud af drømmemåltidet, men ikke før:)

Og når du trapper ud, så gøres det ikke ved, at fortynde modermælkserstatningen. Det er vigtigt, at du følger blandingsforholdet, så han får de næringsstoffer via mælken, som han har behov for. I stedet for at fortynde mælken, skal du skære ned i mængden...

Lige nu vænnes han ikke til at drikke mindre om natten - han får stadig vand, og det han skal lære er at sove uden at behøve væske om natten. Han skal ikke have vand i stedet for mælk, men have mindre og mindre mælk. Så i stedet for at give ham 140 ml, så får han 120, 100, 80 ml osv. indtil han helt kan undvære mælken, undvære sin flaske.

Samtidig skal du naturligvis forsøge at øge hans indtag af vand i dagtimerne, så du sikrer dig, ...

Annonce

... at han ikke vågner kl 04, fordi han reelt er tørstig. Ligesom det vil være rigtig godt, at du også stadig bibeholder godnatgrøden, som en fast del af putteritualet. Den er med til at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten.

Og så skal du om natten kl 04 forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med stillingskift, beroligende ord, en putteklud, sut eller lignende, så han mærker, at du er der og lulles videre i søvnen, men uden at han behøver mælk eller vand. Stille og roligt trappes flasken ud og noget andet sættes i stedet :) Og du kan roligt hjælpe ham med stillingsskift. Han vil, med den alder han har nu, bruge sig selv rigtig meget motorisk og det betyder, at han om natten vil øve sig, tumle rundt, lægge sig op i kravlestilling og rokke frem og tilbage, sparke dynen af, trille om på maven eller skubbe sig helt ud i et hjørne af sengen - og han kan ikke selv finde ud af at komme tilbage igen, kan ikke finde ud af at blive lagt i en rar stilling igen - og det må du hjælpe ham med :)

I takt med at han motorisk bliver stærkere om dagen, så vil han også begynde at kunne det om natten. Derfor er det naturligt, at du lige nu skal hjælpe ham til fysisk ro om natten, og du skal gøre det med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Så han på sigt lærer at komme videre i søvnen mere eller mindre på egen hånd :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når han starter i vuggestue, så kan I godt opleve ekstra urolige nætter, og her vil det højst sandsynligt være en hjælp for jer, at han stadig får sit drømmemåltid :)

Rigtig meget held og lykke med det hele - og i forhold til start i vuggestue, så vil jeg anbefale min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der blandt andet er børneforsker.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.