Svar: Udtrapning af natflasker
10. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Sabine
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du kan bruge min dagsplan, og at det fanger interessen for at spise lidt mere, at jeres dreng nu begynder at spise med gaffel :) Super godt, ligesom det skal være!
De fleste børn har i 9 måneders alderen brug for 3 flasker, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Og i 10 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 flasker - og de kan enten ligge før middagslur og aften, eller aften og sen aften.. Og i forhold til jeres dreng og den beskrivelse du giver af ham, så vil jeg foreslå, at I i 10-12 måneders alderen tilbyder ham mme af en kop før han puttes til middagslur, og at I bibeholder flaske aften og sen aften.
Det vil være fint, at de i vuggestuen tilbyder mælk af kop, før han skal sove til middag. Og det vil hjælpe ham (og jer) til mere ro aften og nat, hvis han får sine to flasker - aftenflasken og drømmeflasken, og disse to flasker må meget gerne bibeholdes til han er 1 år. Efter et års alderen kan du så begynde at trappe ud af drømmemåltidet, men ikke før:)
Og når du trapper ud, så gøres det ikke ved, at fortynde modermælkserstatningen. Det er vigtigt, at du følger blandingsforholdet, så han får de næringsstoffer via mælken, som han har behov for. I stedet for at fortynde mælken, skal du skære ned i mængden...
Lige nu vænnes han ikke til at drikke mindre om natten - han får stadig vand, og det han skal lære er at sove uden at behøve væske om natten. Han skal ikke have vand i stedet for mælk, men have mindre og mindre mælk. Så i stedet for at give ham 140 ml, så får han 120, 100, 80 ml osv. indtil han helt kan undvære mælken, undvære sin flaske.
Samtidig skal du naturligvis forsøge at øge hans indtag af vand i dagtimerne, så du sikrer dig, at han ikke vågner kl 04, fordi han reelt er tørstig. Ligesom det vil være rigtig godt, at du også stadig bibeholder godnatgrøden, som en fast del af putteritualet. Den er med til at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten.
Og så skal du om natten kl 04 forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med stillingskift, beroligende ord, en putteklud, sut eller lignende, så han mærker, at du er der og lulles videre i søvnen, men uden at han behøver mælk eller vand. Stille og roligt trappes flasken ud og noget andet sættes i stedet :) Og du kan roligt hjælpe ham med stillingsskift. Han vil, med den alder han har nu, bruge sig selv rigtig meget motorisk og det betyder, at han om natten vil øve sig, tumle rundt, lægge sig op i kravlestilling og rokke frem og tilbage, sparke dynen af, trille om på maven eller skubbe sig helt ud i et hjørne af sengen - og han kan ikke selv finde ud af at komme tilbage igen, kan ikke finde ud af at blive lagt i en rar stilling igen - og det må du hjælpe ham med :)
I takt med at han motorisk bliver stærkere om dagen, så vil han også begynde at kunne det om natten. Derfor er det naturligt, at du lige nu skal hjælpe ham til fysisk ro om natten, og du skal gøre det med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Så han på sigt lærer at komme videre i søvnen mere eller mindre på egen hånd :)
Når han starter i vuggestue, så kan I godt opleve ekstra urolige nætter, og her vil det højst sandsynligt være en hjælp for jer, at han stadig får sit drømmemåltid :)
Rigtig meget held og lykke med det hele - og i forhold til start i vuggestue, så vil jeg anbefale min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der blandt andet er børneforsker.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske