Svar: Udfordringer med skemad - 7 mdr.

22. april 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lise

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad, og har haft glæde af den, tak :)

Det er rigtig godt, at din datter har lyst til at spise selv, gerne vil sidde og holde maden i hånden, sutte, gnaske, øve sig mundmotorisk osv. Det er super og det skal du udnytte. du har dog ret i, at det kræver rigtig stor koncentration at føre maden fra tallerkenen, ind i munden, finde ud af at tygge og bearbejde det og synke det.. og at din datter naturligt derfor kan blive træt og stoppe med at spise, før hun har fået helt mad nok. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan prøve at give hende lidt af begge dele - mad i stykker suppleret med lidt på en ske...

Hvis hun er lidt træt af grød lige nu, så kan du prøve at lave klatkager til hende i en periode. Du kan i princippet tage den havregrød blandet med banan, som du plejer at give hende og stege den på panden - og så skære det ud i små stykker, som hun så kan spise. Det vil måske mætte hende lidt ekstra...

Derudover er det en god idé at bruge grøntsagsmos og frugtmos som smørbart pålæg på brødhapsere, så hun får lidt ekstra ind på den måde. Ligesom det er rigtig godt at tage udgangspunkt i jeres mad, og du må gerne lave lidt smørsovs eller grøntsagssovs som giver lidt ekstra smag og sikrer hende lidt ekstra fedtstof - en af fordelene ved grød og mos er jo også, at du kan energi berige det med fedtstof og mme... Og nogle gange vil hun måske gerne spise lidt mos, hvis det smager af noget.

Rodfrugter af forskellige slags, kartofler osv. kan laves i både, skæres ud i "stammer" og bages i ovnen. Det kan hun også sidde med i hånden og gnaske sig lidt igennem. Når grøntsager bages i ovnen, trækker det ofte lidt sødme frem, som mange børn godt kan lide.

Derudover så lyder det faktisk som om, at du ammer for meget.. Du skriver: "Jeg ammer hende typisk efter lur, venter en time, hvorefter hun får mad, og ammer hende igen inden lur" og det er for meget - hun skal ikke ammes efter lur, for det fjerner pladsen og lysten til skemad. Mælken mætter hende simpelthen for meget. Og hun skal faktisk heller ikke ammes før hver lure mere.. Så.. du skal skære betydeligt ned i hendes mælkeindtag, fordi der meget sandsynligt er en sammenhæng mellem hendes manglende lyst til skemad og hendes indtag af mælk :)

Hun bør ammes 4 gange i døgnet og de 4 amninger bør ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger der, så sikrer de hendes behov for mælk på ...

Annonce

... tidspunkter, hvor de ikke ødelægger indtaget af mere rigtig mad. Derudover bør hun tilbydes vand af kop - og du skal ikke være bekymret for, at hun ikke får væske nok. De 4 amninger + vand af kop til måltiderne og ind imellem burde være rigtig fint.

En dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop. I en periode kan du også forsøge med klatkager, for at se om hun så spiser lidt mere...

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, og du må gerne følge efter med lidt frugtmos på en ske. Du kan købe færdiglavet frugtmos, smoothies osv. til babyer og måske finde noget, som hun vil spise :) Vand af kop. Du må også gerne give hende små bidder af en blød bolle, hvor du kan bruge frugtmos som smørbart pålæg.

Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen.

Frokost 11.30-12: Grøntagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være middagsret fra glas. Må også gerne få lidt rugbrødshapsere med f.eks. grøntsagsmos som pålæg. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og flerkornsgrød med frugtmos som topping. Kan også her tilbydes klatkager i en periode, hvis du tænker, at det kan fungere bedre. Vand af kop. Hun skal IKKE ammes om eftermiddagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, mad der smager af noget, mad med mere bid. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, så indgår der i denne plan 4 amninger i døgnet, og derudover vand til alle måltider. Du må gerne lade hende drikke af en tudkop, hvis du tænker, at hun bedre vil kunne drikke af denne - prøv med en gammeldags model med to hanke og hvor vandet løber ud, når hun tipper kopper lidt. Så hun på sigt kan lære at drikke ved at holde koppen selv, og du hen af vejen kan tage låget af :)

Jeg tænker, at hvis du skærer antallet af amninger ned, så vil hun naturligt begynde at føle sig mere parat til at spise, når det er spisetid, og hendes "brokkeri" vil naturligt også blive mindre :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor