Svar: Hvor hurtigt hjælper MME eller grød på søvn?

4. april 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev og spørgsmål :)

For at starte med det sidste - har det noget at sige, at han sover så korte intervaller? Både ja og nej.. Hvis man ser på din drengs samlede søvnbehov, så får han den mængde søvn, som han behøver. Han sover sammenlagt ca. 15 timer i døgnet, og det er super i forhold til hans alder.

Hans søvn begynder dog at indeholde flere stadier nu, og det betyder, at nogle børn begynder at have svært ved at komme videre i søvnen på egen hånd. Når de skal skifte søvnstadie, så vågner de op i stedet for at sove videre.. Og samtidig har han også en alder, hvor han begynder at være så interesseret i verden, og hvad der sker omkring ham, at det kan være mere interessant at følge med i dette og mindre interessant at koncentrere sig ved brystet. Derfor er der en tendens til, at børn i denne alder kan begynde både at slatsove og slatspise lidt hele dagen igennem.

Og det er vigtigt at dagssøvnen ikke bliver for kort - derfor er det rigtig godt, at du lige nu arbejder på at give ham tre lure dagligt, og det er super fint, hvis du kan sikre, at den ene lur varer mindst 1.5 time, fordi det sikrer, at han kommer igennem alle søvnens stadier og dermed får en god kvalitet ud af sin søvn.

Det er også rigtig fint, at du i en periode har ammet ham af to omgang mellem hver lur, så du både ammer ham, når han vågner, og før han puttes - men du skal passe på, at det ikke bliver til slatspisning. Den hyppige amning kan være god, fordi han dermed øger mælkeproduktionen, hvilket han også kan have behov for med den alder han har (han er fysisk større nu), men det er vigtigt, at han også hjælpes til en rytme, hvor han netop ikke slatspiser, men begynder at spise større måltider og spise med lidt længere intervaller. Og da det lyder som om, at du faktisk ammer hver 1.5-2 time hele døgnet, så kan jeg godt forstå, hvis du synes, det efterhånden er lidt hårdt.

Det er rigtig fint, at du derfor er startet op med lidt skemad og nogle gange kan det godt virke og give lidt ekstra mæthed. I begyndelsen vil du skulle amme, lige som du plejer, og skemaden kommer ud over den vanlige mængde mælk - og stille og roligt øger du så mængden af skemad, så det ikke længere er smagsprøver men en egentlig portion grød eller mos han får. Det vil sige at fra at få 4-5 skefulde, så tilbydes han ½ til 1 dl. grød eller mos. Og så vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han så tilbydes skemad, når han vågner af en lur, sammen med vand af kop. Og så skal han ammes før han puttes til næste lur. På den måde vil der naturligt begynde at gå længere tid imellem amningerne, skemaden vil begynde at mætte lidt mere og vandet vil også på sigt være med til at sikre lidt af hans væskebehov.

Det er samtidig vigtigt, at du holder ham godt igang ved brystet og lader ham spise så længe fra et bryst af gangen, så han får tømt brystet godt. Nogle gange kan det faktisk være en fordel at lægge ham til samme bryst to gange, så du starter med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, mave mod mave. Og når han så har spist der, slipper og måske skal bøvse, så lægger du ham derefter til samme bryst igen, men nu i tvillingestillingen. Det kan nogle gange gøre, at han spiser lidt længere tid, får tømt brystet bedre og dermed får lidt federe mælk med ud - og dermed er mæt længere.

Det vil være rigtig godt, at dagen nu inddeles i vågne, aktive perioder og perioder, hvor han så gøres klar til at sove, hjælpes med at geare ned, koble fra, får mælk og puttes. Så der stille og roligt kommer mere og mere rytme ind i dagen. En dagsplan lavet med et stå op tidspunkt omkring 7.30 og et puttetidspunkt ca 19.30 kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, og starter ofte dagen med en lille ekstra amning.

Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød, evt med lidt ...

Annonce

... frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor når han er stået op af sin formiddagslur, og hvor lang den er

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur

Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Ammes

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se, så er der i denne plan stadig plads til en del amninger, men færre end du ammer lige nu - i følge min plan er der to måltider skemad, vand af kop og amning ca hver 3-4 time...

Hvis du er nødt til at amme din dreng hyppigere end dette, så skal du overveje, om det er et reelt behov for mælk, eller om han måske kunne have glæde af en sut eller måske blot skal hjælpes videre i søvnen med beroligende hænder, nærhed osv. Det er helt naturligt, at han på grund af sin udvikling både mentalt og motorisk kan sove meget uroligt, virke søgende og i sine vågne perioder også kan virke til nogle gange at have brug for brystet som trøst og ro - og du skal naturligvis trøste og berolige ham, men prøv om det behøver være brystet hver gang...

Hvis han trods dine hyppige amninger, start med skemad osv. stadig virker meget brystsøgende og det faktisk virker som om, at han reelt er sulten, så kan det godt være en overvejelse værd om han skal suppleres med en flaske. I princippet behøver mme ikke mætte mere end skemaden og ofte vil man anbefale, at du netop bibeholder amningen og starter op med skemad... men modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk gør og samtidig kan børn naturligt drikke mere af en flaske, end de kan spise af en ske. Så at få en flaske modermælkserstatning kan derfor nogle gange være en god løsning, fordi det fylder ham ekstra op i maven, mætter mere og han så derfor sove et længere søvnstræk før han søger dig igen. Derfor vil nogle vælge at supplere med en flaske måske bare 1-2 gange i døgnet f.eks. før middagslur eller før natten, for at se om det giver en længere søvn. Der er dog ikke nogen garantier, men du kan naturligvis forsøge det.

Det er mit indtryk at det tager lidt længere tid, før man oplever effekt af at give grød og mos, end at opleve effekten af en flaske. Det kan godt tage et par uger eller mere før barnet indtager så stor en mængde skemad, at man fornemmer ekstra mæthed hos barnet, hvor en flaske fylder maven med det samme og derfor ofte virker med det samme.

Jeg forstår godt, at du gerne vil bibeholde amningen, og det er også anbefalingen. Jeg kan heller ikke love dig, at han ikke vil foretrække flasken på sigt, fordi det kan være lettere at spise af en flaske, end af brystet og han kan godt have tendens til at ville foretrække den letteste løsning. Det er dog også sådan, at jo ældre han er og jo mere veletableret amningen er, jo mindre sandsynligt vil det være at han foretrækker flasken, men igen - der kan ikke gives nogen garantier. I mange familier fungerer det dog rigtig fint at supplere med f.eks. en flaske til natten og så amme i løbet af dagen. Det kan være en god prioritering, for det er jo også begrænset, hvor afbrudt nattesøvn man kan holde til i længden:)

Du kan supplere på to måder - du kan starte med at amme og så tilbyde flasken bagefter og på den måde toppe op med mme. Eller du kan udskifte en amning med flaske. Hvis du starter med at amme, så er risikoen for at tilskuddet nedsætter din mælkemængde mindre, end hvis du erstatter en amning med flaske - men du skal gøre det, som du tænker på sigt vil hjælpe dig bedst. Nogen vælger også at lade far tilbyde flasken sen aften, - det giver far og søn mulighed for at have en hyggestund sammen, og mor får mulighed for at gå tidligere i seng, så du kan få lidt sammenhængende timer, før du skal amme igen...

Jeg håber, at du kan bruge lidt af ovenstående tanker til at finde ud af, hvad der vil virke bedst for jer fremover :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder