Svar: Aftensmad - når far følger diæt

26. januar 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anne-Sophie

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af fars diæt, hvad han spiser, og hvad han ikke må få.. Jeg håber, at far har det godt efter omstændighederne :)

Jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål og jeg svarer i den rækkefølge de kommer. Her kommer retningslinjerne :)

1) Vedr. Rismælk, havremælk, mandelmælk og soyamælk, så anbefales det ikke, at man tilbyder disse produkter som alternativ til modermælk eller modermælkserstatning til børn under 1 år.

Rismælk frarådes helt til børn under 3 år, på grund af risikoen for et for højt indhold af arsen.

Havremælk indeholder hovedsageligt kulhydrater, meget lidt protein og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler

Mandeldrik har lavt indhold af protein og ikke noget naturligt indhold af vitaminer og
mineraler

Soyamælk har samme indhold af protein som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Derudover indeholder soyamælk fytinsyre, der kan hæmme optagelsen af visse mineraler. Sojamælk kan evt. indgå i madlavningen fra 1-års-alderen.

Når I laver sovs til jer selv og jeres dreng, så bør I således tage lidt fra til ham og bruge modermælksestatning i hans sovs, så længe han ikke er ældre. Når han bliver 1 år, kan I bruge lidt soyamælk til jer alle sammen.

2) Jeres dreng må gerne få grøntsager der er kogt i almindelig saltet vand. Og I behøver ikke lave to ...

Annonce

... forskellige grøntsagslasagner - I må gerne spise det samme. Med hensyn til salt, så anbefales det, at vi så vidt muligt holder saltindtaget nede og at børn under 1 år ikke tilbydes salt, men I lyder til at spare så meget på saltet hos jer generelt, at det lyder fint også i forhold til jeres dreng.

3) Jeres dreng må gerne få ost på sin bolle. Det kan være smøreost, det kan også være gnaveost, som han kan sidde med i hånden, eller det kan være lidt revet ost på en middagsret. Ost indeholder en del protein, men i variation med anden pålæg og anden mad generelt, må børn gerne få ost. Ost er også en vigtig kild til kalk :)

Børn under 1 år skal have modermælk eller modermælkserstatning og ikke komælk/sødmælk. Fra 9 måneders alderen kan de også få lidt sødmælk via sovs eller på en frugtgrød - men IKKE som drikkemælk og max 100 ml om dagen. Og da I ikke bruger mælk i sovs, så vil det være nødvendigt at vente til 1 års alderen, hvor han så kan få lidt sovs lavet med soya... Så han skal ikke begynde at drikke sødmælk, det anbefales ikke mere :) Fra 1 års alderen kan han tilbydes en lille smule letmælk.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Fra 9 måneders alderen må han dog gerne tilbydes en lille smule surmælksprodukt i form af yoghurt eller A38 (3.5% fedtindhold). Maks. ½ dl. stigende til 1 dl. ved 1års alderen.

Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, og at det ikke gør madlavningen mere besværlig for jer :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor