Svar: Aftensmad - når far følger diæt
26. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Anne-Sophie
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af fars diæt, hvad han spiser, og hvad han ikke må få.. Jeg håber, at far har det godt efter omstændighederne :)
Jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål og jeg svarer i den rækkefølge de kommer. Her kommer retningslinjerne :)
1) Vedr. Rismælk, havremælk, mandelmælk og soyamælk, så anbefales det ikke, at man tilbyder disse produkter som alternativ til modermælk eller modermælkserstatning til børn under 1 år.
Rismælk frarådes helt til børn under 3 år, på grund af risikoen for et for højt indhold af arsen.
Havremælk indeholder hovedsageligt kulhydrater, meget lidt protein og har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler
Mandeldrik har lavt indhold af protein og ikke noget naturligt indhold af vitaminer og
mineraler
Soyamælk har samme indhold af protein som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Derudover indeholder soyamælk fytinsyre, der kan hæmme optagelsen af visse mineraler. Sojamælk kan evt. indgå i madlavningen fra 1-års-alderen.
Når I laver sovs til jer selv og jeres dreng, så bør I således tage lidt fra til ham og bruge modermælksestatning i hans sovs, så længe han ikke er ældre. Når han bliver 1 år, kan I bruge lidt soyamælk til jer alle sammen.
2) Jeres dreng må gerne få grøntsager der er kogt i almindelig saltet vand. Og I behøver ikke lave to forskellige grøntsagslasagner - I må gerne spise det samme. Med hensyn til salt, så anbefales det, at vi så vidt muligt holder saltindtaget nede og at børn under 1 år ikke tilbydes salt, men I lyder til at spare så meget på saltet hos jer generelt, at det lyder fint også i forhold til jeres dreng.
3) Jeres dreng må gerne få ost på sin bolle. Det kan være smøreost, det kan også være gnaveost, som han kan sidde med i hånden, eller det kan være lidt revet ost på en middagsret. Ost indeholder en del protein, men i variation med anden pålæg og anden mad generelt, må børn gerne få ost. Ost er også en vigtig kild til kalk :)
Børn under 1 år skal have modermælk eller modermælkserstatning og ikke komælk/sødmælk. Fra 9 måneders alderen kan de også få lidt sødmælk via sovs eller på en frugtgrød - men IKKE som drikkemælk og max 100 ml om dagen. Og da I ikke bruger mælk i sovs, så vil det være nødvendigt at vente til 1 års alderen, hvor han så kan få lidt sovs lavet med soya... Så han skal ikke begynde at drikke sødmælk, det anbefales ikke mere :) Fra 1 års alderen kan han tilbydes en lille smule letmælk.
Fra 9 måneders alderen må han dog gerne tilbydes en lille smule surmælksprodukt i form af yoghurt eller A38 (3.5% fedtindhold). Maks. ½ dl. stigende til 1 dl. ved 1års alderen.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, og at det ikke gør madlavningen mere besværlig for jer :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske