Svar: Døgnrytme - mad og mængder

6. november 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med både skemad og flaske. Det lyder som om, at det var det helt rigtige at holde lidt pause og så starte op igen, og nu tager jeres datter rigtig fint imod - dejligt!

Dagsplanen du sender er rigtig fin for hendes alder og hendes indtag af både skemad og mælk lyder meget passende. Det er meget fint med 2 skemåltider dagligt, på den måde får hun både grød og grøntsagsmos og dermed variation. Og det er meget fint med 6 flasker i døgnet - det sikrer hende alle de næringsstoffer, der er i mælken og sikrer samtidig også hendes væskebehov. Selvom du tilbyder hende vand af kop til maden, så kan dette ikke erstatte mælken, så de 6 flasker skal hun stadig have :)

Da hun lige er blevet 5 måneder og da hun vejer ca 9 kg, så er hendes væske-/mælkebehov naturligt stadig højt. Jeg skønner, at hun har brug for ca. 125 ml pr kg og det giver et døgnbehov på 1125 ml. Det lyder som om, at det er omkring dette hun indtager, nogle gange lidt mere, men det er helt okay. Hun lyder ikke til at overspise:)

Du må gerne prøve at øge hendes indtag af skemad, så hun spiser 1-1.5 dl. Så kan du se, om hun selv siger fra og også om hun så derefter måske stille og roligt vil indtage lidt mindre mælk i den efterfølgende flaske. Når hun nærmer sig 6 måneders alderen, må du meget gerne begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, så hun tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad. Du kan give ...

Annonce

... grød om morgenen, variere mellem grød (f.eks. øllebrød) og grøntsagsmos til frokost og give grøntsagsmos om aftenen. Du kan bruge frugt som topping på grøden.

Det er vigtigt, at mængden af skemad ikke er så højt, at det fjerner eller nedsætter hendes mælkeindtag for meget. Du skal finde en balance, som stadig giver plads i maven til begge dele. Nogle børn trives bedst med at spise 1.5 dl. 2 gange dagligt, andre børn trives bedre med at spise 1 dl. 3 gange dagligt - du må prøve at vurdere, hvad der passer bedst til jeres datter.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

En portion mad varierer meget i størrelse - nogle børn spiser "kun" 1 dl og andre kan uden problemer spise 2 dl. eller mere af gangen. Du skal ikke fokusere så meget på mængden af hvert måltid, men snarere forsøge at finde balancen, der giver hende plads i maven til også stadig at drikke mælk, fordi mælken stadig skal være hendes hovedindtag. Når hun bliver 7 måneder, vil hun ofte kunne spise større portioner og antallet af flasker sættes ned til 4 flasker i døgnet svarende til ca 750 ml...

Så prøv i løbet af denne måned at øge hendes indtag af skemad lidt, først ved at give hende lidt større portioner og derefter evt. forsøge med et 3. skemåltid, når hun nærmer sig de 6 måneder - og se om hun så naturligt sætter sit mælkeindtag lidt ned, uden at du begynder at fjerne flasker fra hende :) Og bibehold så endelig den gode gænge, som I er kommet ind i. Det er dejligt at høre, at det går så godt :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika