Svar: Døgnrytme - mad og mængder
6. november 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med både skemad og flaske. Det lyder som om, at det var det helt rigtige at holde lidt pause og så starte op igen, og nu tager jeres datter rigtig fint imod - dejligt!
Dagsplanen du sender er rigtig fin for hendes alder og hendes indtag af både skemad og mælk lyder meget passende. Det er meget fint med 2 skemåltider dagligt, på den måde får hun både grød og grøntsagsmos og dermed variation. Og det er meget fint med 6 flasker i døgnet - det sikrer hende alle de næringsstoffer, der er i mælken og sikrer samtidig også hendes væskebehov. Selvom du tilbyder hende vand af kop til maden, så kan dette ikke erstatte mælken, så de 6 flasker skal hun stadig have :)
Da hun lige er blevet 5 måneder og da hun vejer ca 9 kg, så er hendes væske-/mælkebehov naturligt stadig højt. Jeg skønner, at hun har brug for ca. 125 ml pr kg og det giver et døgnbehov på 1125 ml. Det lyder som om, at det er omkring dette hun indtager, nogle gange lidt mere, men det er helt okay. Hun lyder ikke til at overspise:)
Du må gerne prøve at øge hendes indtag af skemad, så hun spiser 1-1.5 dl. Så kan du se, om hun selv siger fra og også om hun så derefter måske stille og roligt vil indtage lidt mindre mælk i den efterfølgende flaske. Når hun nærmer sig 6 måneders alderen, må du meget gerne begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt, så hun tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad. Du kan give grød om morgenen, variere mellem grød (f.eks. øllebrød) og grøntsagsmos til frokost og give grøntsagsmos om aftenen. Du kan bruge frugt som topping på grøden.
Det er vigtigt, at mængden af skemad ikke er så højt, at det fjerner eller nedsætter hendes mælkeindtag for meget. Du skal finde en balance, som stadig giver plads i maven til begge dele. Nogle børn trives bedst med at spise 1.5 dl. 2 gange dagligt, andre børn trives bedre med at spise 1 dl. 3 gange dagligt - du må prøve at vurdere, hvad der passer bedst til jeres datter.
En portion mad varierer meget i størrelse - nogle børn spiser "kun" 1 dl og andre kan uden problemer spise 2 dl. eller mere af gangen. Du skal ikke fokusere så meget på mængden af hvert måltid, men snarere forsøge at finde balancen, der giver hende plads i maven til også stadig at drikke mælk, fordi mælken stadig skal være hendes hovedindtag. Når hun bliver 7 måneder, vil hun ofte kunne spise større portioner og antallet af flasker sættes ned til 4 flasker i døgnet svarende til ca 750 ml...
Så prøv i løbet af denne måned at øge hendes indtag af skemad lidt, først ved at give hende lidt større portioner og derefter evt. forsøge med et 3. skemåltid, når hun nærmer sig de 6 måneder - og se om hun så naturligt sætter sit mælkeindtag lidt ned, uden at du begynder at fjerne flasker fra hende :) Og bibehold så endelig den gode gænge, som I er kommet ind i. Det er dejligt at høre, at det går så godt :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske