Svar: Får han nok MME og væske?

6. april 2016

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Baby Sams Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder bestemt ikke som om at din dreng mangler mad - du fortæller, at han får skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aften, han er glad for grøden - faktisk gladere for grøden end for flasken og han tager fint imod den nu. Du fortæller, at der "pludselig var hul igennem" og det er rigtig dejligt.

Derudover tilbyder du ham flaske som en fast del af hans putteritual. Det er super godt. I alt når han op på mellem 700-800 ml mælk, og derudover drikker han lidt vand af kop. Det lyder rigtig fint for hans alder. Mængden af mælk og skemad er fuldt ud tilstrækkeligt til at dække hans behov for næringsstoffer, og det lyder som om, at han optager næringen rigtig godt. Du beskriver en dreng, som trives på alle måder og som aldrig har sovet så godt som nu :)

Det er ikke altid nok at se på hans ...

Annonce

... udregnede behov og tænke i mængder og milliliter. Du er også nødt til at se på, hvordan han trives og udvikler sig. Og det er rigtig godt, at du nu begynder at fornemme dette og tror på de signaler han sender - så det er rigtig godt, at du nu begynder at "slippe din bekymring lidt" :)

Du skal naturligvis holde øje med hans bleer. Han skal tisse og urinen skal være klar. Hvis hans urin er gul og koncentreret, så mangler han væske. Hans mave skal også fungere, han skal ikke have hård maven, men afføringen må godt være lidt mere fast i det, dog ikke svær for ham at komme af med. Og så skal du naturligvis fornemme, at han er glad, sover godt, vågner og har masser af energi til at lege, udforske verden, pludre med dig osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit! Og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder