Svar: De første tænder og lidt om eftermiddagsmad og aftengrød
17. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål og tillykke med de tre flotte tænder! :)
Du skal ikke børste tænderne sen aften, hvor din dreng sover godt. Det vil være rigtig godt, at du børster hans tænder 2 gange dagligt - morgen og aften. Du bør bruge en lille smule tandpasta, når du børster hans tænder, men ganske lidt.
Det anbefales, at du børster hans tænder efter aftensmaden, altså inden du lægger ham i seng, ligesom nu. Når du børster hans tænder, før du tilbyder ham flaske, så vil mælkesukkeret ikke kunne trænge ind i tænderne på samme måde, netop fordi tænderne er rene. Så længe børn får mælk om natten, uanset om det er modermælk eller modermælkserstatning, er det derfor vigtigt, at tænderne er rene, når barnet bliver lagt i seng. Hvis tænderne ikke er rene, når barnet tilbydes flaske eller bryst om natten, så vil mælkesukkeret kunne gøre mere skade.
Med hensyn til snacks, så anbefaler jeg flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt og bær i hænderne til børn i 7 måneders alderen. Når din dreng bliver 8 måneder og bedre til at tygge, vil det være rigtig fint at tilbyde ½ bolle med smør, ost, frisk frugt osv. Han kan også få kogte grøntsager og lignende. Og da han lyder til at være god til at tygge og klarer mad i små bidder allerede, så kan du variere mellem grød og brødhapsere og supplere med frugt og grønt (kogt). Nogle børn nyder også at få lidt frugtmos eller en frugtgrød med lidt modermælkserstatning på om eftermiddagen.
I takt med at din dreng bliver ældre, så skal mængden af modermælkserstatning trappes ned. I 7 måneders alderen passer det ofte rigtig fint med 4 flasker i døgnet. Når han bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler ofte, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flasken tidlig morgen trappes ud.
Samtidig vil børn i 8-9 måneders alderen ofte gerne spise mere og mere mad selv og de begynder tit at protestere over skemaden og over at blive madet. Det er super fint, men mange børn vil i den alder stadig have svært ved helt at koordinere deres bevægelser og også svært ved at tygge sig igennem mad med bid. Det betyder, at de bliver ekstra trætte og ikke får spist helt nok, fordi det kræver for stor koncentration for dem. Derfor er det godt i denne alder fortsat at supplere med grød og grøntsagsmos - og jeg anbefaler derfor ofte at man i denne alder (altså tidligst fra 8 måneders alderen) indfører en godnatgrød, som en fast del af barnets putteritual.
Godnatgrøden er således med til at fylde barnet lidt ekstra op, så han ikke går sulten i seng, og samtidig giver den ekstra mæthed til natten, så man kan trappe ud af mælken og begynde at undvære flasken tidlig morgen. I 8 måneders alderen kan man derfor have en aftenrytme, der ser således ud:
Aftensmad ca kl 18
Herefter kommer han i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, får børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.45-20.00
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske