Svar: Afviser sin flaske - knap 7 måneder

23. januar 2015

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt at høre, at jeres lille dreng og hans far er så tæt knyttet, at du tydeligt kan mærke på ham, når far ikke er hjemme:) Det er rigtig dejligt, at de to har så nært et bånd:)

Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som det helt rigtigt du gør. Det er rigtig fint at du forsøger at tilbyde ham flaske, så muligheden er der, men også accepterer, hvis han nogle gange afviser den.

Det er også super, at du holder mængden af skemad nede, så du sikrer, at der er plads i maven til mælken, ligesom du skal forsøge at servere skemaden 1-1.5 time før du tilbyder ham flasken.

Du skal bruge mme i hans grød og mos, så du får hans behov sikret ekstra den vej igennem. Derudover skal du give ham vand af kop, så han også lærer at drikke vand, og så vandet kommer til at udgøre en naturlig del af hans væskeindtag.

Det vil være rigtig godt, hvis han får mindst 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og hvis han samlet kan nå op på mellem 600-800 ml via flaske - og derudover så mælk i grød og mos, og vand af kop.

Det er en rigtig god idé, at du varierer mellem de forskellige typer modermælkserstatning, fordi de smager meget forskelligt. Og nogle børn kan naturligt bedre lide noget end noget andet. Jeg kan se, at du har prøvet med NAN, Hipp og Allomin. Du ...

Annonce

... kan også prøve med Baby & Me Organic fra Arla.

Vælling er også en mulighed, fordi han måske vil kunne lide denne smag. Det du skal være opmærksom på, hvis du forsøger med dette er, at vælling nogle gange kan mætte lidt ekstra og hos jer derfor betyde at hans væskeindtag måske så bliver mindre. Det er dog stadig et forsøg værd, fordi det jo er bedre, at han drikker 100 ml vælling, fordi han godt kan lide det, end at han afviser flasken, fordi han ikke synes om smagen…

Det er også en god beslutning at springe mellemmåltidet eftermiddag over og lige nu prioritere flasken i stedet :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også prøve at give ham flaske imens han ligger i sin barnevogn eller i sin seng. Nogle børn protesterer over at være i favn og vil derfor ikke have flasken der, men puttes han i barnevognen, klar til at sove og du så stiller dig og giver ham flasken imens han ligger der, så vil han måske pludselig godt tage den. Du bør her elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. F.eks. ved at komme en lille pude ind under madrassen.

Du skal holde øje med hans bleer og sikre dig at han tisser godt. Ligesom han naturligvis også skal blive ved med at tage på og virke til at trives - og det lyder som om at han faktisk trives rigtig fint :) Prøv at holde fast i det :)

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre