Svar: Afviser sin flaske - knap 7 måneder
23. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt at høre, at jeres lille dreng og hans far er så tæt knyttet, at du tydeligt kan mærke på ham, når far ikke er hjemme:) Det er rigtig dejligt, at de to har så nært et bånd:)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som det helt rigtigt du gør. Det er rigtig fint at du forsøger at tilbyde ham flaske, så muligheden er der, men også accepterer, hvis han nogle gange afviser den.
Det er også super, at du holder mængden af skemad nede, så du sikrer, at der er plads i maven til mælken, ligesom du skal forsøge at servere skemaden 1-1.5 time før du tilbyder ham flasken.
Du skal bruge mme i hans grød og mos, så du får hans behov sikret ekstra den vej igennem. Derudover skal du give ham vand af kop, så han også lærer at drikke vand, og så vandet kommer til at udgøre en naturlig del af hans væskeindtag.
Det vil være rigtig godt, hvis han får mindst 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Og hvis han samlet kan nå op på mellem 600-800 ml via flaske - og derudover så mælk i grød og mos, og vand af kop.
Det er en rigtig god idé, at du varierer mellem de forskellige typer modermælkserstatning, fordi de smager meget forskelligt. Og nogle børn kan naturligt bedre lide noget end noget andet. Jeg kan se, at du har prøvet med NAN, Hipp og Allomin. Du kan også prøve med Baby & Me Organic fra Arla.
Vælling er også en mulighed, fordi han måske vil kunne lide denne smag. Det du skal være opmærksom på, hvis du forsøger med dette er, at vælling nogle gange kan mætte lidt ekstra og hos jer derfor betyde at hans væskeindtag måske så bliver mindre. Det er dog stadig et forsøg værd, fordi det jo er bedre, at han drikker 100 ml vælling, fordi han godt kan lide det, end at han afviser flasken, fordi han ikke synes om smagen…
Det er også en god beslutning at springe mellemmåltidet eftermiddag over og lige nu prioritere flasken i stedet :)
Du kan også prøve at give ham flaske imens han ligger i sin barnevogn eller i sin seng. Nogle børn protesterer over at være i favn og vil derfor ikke have flasken der, men puttes han i barnevognen, klar til at sove og du så stiller dig og giver ham flasken imens han ligger der, så vil han måske pludselig godt tage den. Du bør her elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. F.eks. ved at komme en lille pude ind under madrassen.
Du skal holde øje med hans bleer og sikre dig at han tisser godt. Ligesom han naturligvis også skal blive ved med at tage på og virke til at trives - og det lyder som om at han faktisk trives rigtig fint :) Prøv at holde fast i det :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske