Svar: Godnatgrød 8 mdr

8. december 2014

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Jeg synes umiddelbart ikke, at jeres dreng skal tilbydes godnatgrød. I forhold til hans alder, er det fint at gøre det, men du fortæller, at han ofte ammes 2-3 gange i døgnet og om aftenen er han ikke meget for brystet - og jeg tænker, at hvis du tilbyder godnatgrød, så vil antallet af amninger skrues yderligere ned og det er vigtigt, at han stadig ammes, fordi det sikrer ham væske nok. Derudover så spiser han jo rigtig godt og varieret hele dagen igennem og du beskriver også en dreng, som umiddelbart sover rigtig fint - så nej, lige nu synes jeg faktisk ikke at I skal begynde med godnatgrød. Se i stedet hvad tiden bringer og om det senere vil vise sig mere hensigtsmæssigt.

Det er passsende med 3 amninger i døgnet og ofte anbefaler jeg, at man tilbyder skemad og bryst "efter skema", fordi det sikrer godt plads til begge dele. Men hos jer lyder det som om at fleksibiliteten fungerer bedre og sådan skal det naturligvis have lov til at være. Da han nogle gange springer amningen om dagen ...

Annonce

... over, vil brystet om aftenen være ekstra vigtigt og derfor igen en årsag til ikke at starte med godnatgrød lige nu. Det er rigtig fint, at du ikke presser ham til brystet, men tilbyder det og lader ham styre behovet - de er fint at du således beskriver, at du "knapper op, lægger ham til, han kigger og vender sig væk og så lukker du igen":)

Flaske behøver han ikke, da han umiddelbart trives med brystet og regulerer sit behov fint. Hvis I er i byen og han ikke kan koncentrere sig om amning og derfor ikke drikker mælk i løbet af dagen, kan du dog godt tilbyde ham lidt mme af en kop for på den måde at øge hans indtag - men ellers kan han også tilbydes vand og så få mælk, når I er hjemme igen:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og ja - I må gerne bage havregrynsboller og give ham dem nu:) De smager rigtig godt, også til jer selv… I kan evt. bruge lidt frugtmos som smørbart pålæg, det giver mere variation at han får frugt, end hvis han får brød og grød, som jo begge dele er gryn:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39