Svar: Godnatgrød 8 mdr
8. december 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Jeg synes umiddelbart ikke, at jeres dreng skal tilbydes godnatgrød. I forhold til hans alder, er det fint at gøre det, men du fortæller, at han ofte ammes 2-3 gange i døgnet og om aftenen er han ikke meget for brystet - og jeg tænker, at hvis du tilbyder godnatgrød, så vil antallet af amninger skrues yderligere ned og det er vigtigt, at han stadig ammes, fordi det sikrer ham væske nok. Derudover så spiser han jo rigtig godt og varieret hele dagen igennem og du beskriver også en dreng, som umiddelbart sover rigtig fint - så nej, lige nu synes jeg faktisk ikke at I skal begynde med godnatgrød. Se i stedet hvad tiden bringer og om det senere vil vise sig mere hensigtsmæssigt.
Det er passsende med 3 amninger i døgnet og ofte anbefaler jeg, at man tilbyder skemad og bryst "efter skema", fordi det sikrer godt plads til begge dele. Men hos jer lyder det som om at fleksibiliteten fungerer bedre og sådan skal det naturligvis have lov til at være. Da han nogle gange springer amningen om dagen over, vil brystet om aftenen være ekstra vigtigt og derfor igen en årsag til ikke at starte med godnatgrød lige nu. Det er rigtig fint, at du ikke presser ham til brystet, men tilbyder det og lader ham styre behovet - de er fint at du således beskriver, at du "knapper op, lægger ham til, han kigger og vender sig væk og så lukker du igen":)
Flaske behøver han ikke, da han umiddelbart trives med brystet og regulerer sit behov fint. Hvis I er i byen og han ikke kan koncentrere sig om amning og derfor ikke drikker mælk i løbet af dagen, kan du dog godt tilbyde ham lidt mme af en kop for på den måde at øge hans indtag - men ellers kan han også tilbydes vand og så få mælk, når I er hjemme igen:)
Og ja - I må gerne bage havregrynsboller og give ham dem nu:) De smager rigtig godt, også til jer selv… I kan evt. bruge lidt frugtmos som smørbart pålæg, det giver mere variation at han får frugt, end hvis han får brød og grød, som jo begge dele er gryn:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske