Svar: Fløde i babymad
21. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Lisbeth
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad - og glæder dig til at komme igang med skemaden :)
Det er korrekt at Semper netop har lanceret en ny ændring i flere af deres opskrifter, så de nu bruger mælkefedt (fløde) sammen med solsikke- og rapsolie. Fløden erstatter altså ikke olien, men bruges sammen med.
Man må gerne bruge sødmælk eller lidt fløde i madlavningen fra børn er 6 måneder, men det skal være i meget små mængder. Det vil sige max ½ dl. Danmark skiller sig lidt ud fra andre lande, når det handler om brug af mælk til børn. Når det anbefales her, er det ofte, fordi vi i Danmark prioriterer højt, at børn skal spise samme mad som den øvrige familie og det betyder, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise samme kartoffelmos, ligesom hvis du laver lidt flødesovs, så kan din dreng også få lidt af dette på sin mos.
Jeg vil dog anbefale dig, at du som udgangspunkt bruger modermælk eller modermælkserstatning i hans grød og mos og at du tilsætter en tsk fedtstof til hver portion. Og meget gerne varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, så han får både smør og forskellige smørbare blandingsprodukter som Kærgården, Bakkedal osv. Giv ham også plantemargarine og brug forskellige olier f.eks.majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske