Svar: Fløde i babymad

21. maj 2014

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad - og glæder dig til at komme igang med skemaden :)

Det er korrekt at Semper netop har lanceret en ny ændring i flere af deres opskrifter, så de nu bruger mælkefedt (fløde) sammen med solsikke- og rapsolie. Fløden erstatter altså ikke olien, men bruges sammen med.

Man må gerne bruge sødmælk eller lidt fløde i madlavningen fra børn er 6 måneder, men det skal være i meget små mængder. Det vil sige max ½ dl. Danmark skiller sig lidt ud fra andre lande, når det handler om brug af mælk til børn. Når det anbefales her, er det ofte, fordi vi i Danmark prioriterer højt, at børn skal spise samme ...

Annonce

... mad som den øvrige familie og det betyder, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise samme kartoffelmos, ligesom hvis du laver lidt flødesovs, så kan din dreng også få lidt af dette på sin mos.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg vil dog anbefale dig, at du som udgangspunkt bruger modermælk eller modermælkserstatning i hans grød og mos og at du tilsætter en tsk fedtstof til hver portion. Og meget gerne varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, så han får både smør og forskellige smørbare blandingsprodukter som Kærgården, Bakkedal osv. Giv ham også plantemargarine og brug forskellige olier f.eks.majsolie, olivenolie, rapsolie og vindruekerneolie.

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

3. måltid, hvornår?

Kære Helen Tak for dig og din brevkasse og alle dine bøger :) Lillebror...

10. februar 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hvordan forebygges hård mave?

Hej Helen Tak for din brevkasse og alle dine bøger. Og stort tillykke med...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder