Svar: Får min søn nok mælk?
17. september 2004
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Mælkemængden beregnes også udfra hvor meget mælk der er i grøden. Det vil sige at hvis du laver grøden selv og kommer mælk i grøden, så tæller denne mængde mælk med, på samme måde som hvis du køber de industrielt fremstillede produkter, hvor mælkpulveret er iblandet og du så laver af 1 dl vand (+ pulver), så svarer dette i jeres tilfælde til at han her får 100 ml mælk.
Regner man med dette så får din søn altså ca 800ml mælk i døgnet, hvilket godt kan være nok. Han er dog en stor dreng, så jeg kan godt forstå at du gerne ville have at han tog lidt mere.
Samtidig må man dog sige at børn jo har en fantastisk evne til selv at regulere deres behov og du skriver jo at han tilbydes flaske efterfølgende, men afviser denne. Derfor må du gå ud fra at han får hvad han har behov for.
Hvis han tisser som han skal og i øvrigt trives, så må du derfor gå ud fra at det er som det skal være:o)
Du skriver ikke hvad tid han spiser. Jeg tænker at der godt kan gå mange timer fra sen aften til tidlig morgen. Mange børn har behov for mad om natten så længe de er under 6 mdr. gamle, men hvis han sover godt og trives, så må det være sådan. Det er altså en vurderingssag om 800 ml er nok. Og som du ser kan det være svært at give et præcist svar på dette.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske