Svar: Hård mave - dreng på 6 mdr.

4. august 2008

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mie

Det er vigtigt med den alder din dreng har nu, at du begynder at tilbyde ham de grovere og mere fiberholdige grødtyper, som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne variere hans tilbud om frugtmos og også begynde at tilbyde ham frisk frugt i hånden, f.eks. appelsinbåde, stykker af melon, blomme, fersken eller lignende blød frugt som han kan sidde og sutte lidt på og gnaske i.

Derudover er det vigtigt at du nu også varierer hans tilbud af grøntsager, så han får flere fiberholdige og grovere, mere smagfulde grøntsager. Rodfrugtsmos er f.eks. ofte et hit. Derudover må du meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.

Udover at regulere hans mave via kosten, så er det vigtigt at han fortsat tilbydes ekstra væske (vand af kop) og at du fortsat også ammer ham 5-6 gange dagligt. Derudover er det vigtigt at du hjælper ham med at blive rørt og bruge sig selv motorisk - cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille rundt og rundt - mave-ryge-mave-ryg og han må meget gerne også støttes i at begynde at krybe lidt.

Hvis ovenstående ikke er nok til at holde maven igang, så må du give ham laktulose og her må han gerne få 1ml pr kg han vejer og det er ofte en fordel at give ham det fordel på to gange dagligt. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 8 kg, så kan du give ham 4 ml morgen og 4 ml aften.

Det er vigtigt at hans mave fungerer, da det spiller ind på hans indtag af mad og drikke og dermed på hele hans trivsel. har han maveproblemer har han heller ikke overskud til at være glad, og energi til at udvikle og bruge sig selv og dagen bliver hurtigt fyldt med pjevseri og gråd ...

Han må meget gerne få 1 dl grød eller mos 3 gange dagligt og som sagt også gerne noget at sidde med i hånden ind imellem. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover ...

Annonce

... lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, evt. frisk frugt i hånden at sidde med selv og sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes grovere grøntsager, rodfrugtmos osv. hjemmelavet eller mos fra glas. Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden at gnaske i selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur 13.30-14

Eftermiddag 16-16.30: Ammes, tilbydes igen lidt frisk frugt i hånden, appelsinbåde og lignende blød frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, han må gerne få lidt sovs på sin mos, indmaden af en frikadelle moset ned i sin grøntsagsmos osv. Tilbydes igen agurkestænger, brødskorpe eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske vælling som nu

Sen aften 23-24: Ammes

Hvis du oplever at han lige nu har lidt vægring mod skeen, så start med at tilbyde ham en agurkeskive eller lignende i hånden og når han har gnasket lidt på den og du er klar med grød og mos, så tilbyder du ham skemaden. At få lidt at sidde med selv kan således være en god optakt til at skulle spise.

Mit råd til dig er altså at du nu øger din dreng lidt i indtag af mad og samtidig ændrer på hans indtag, så han får mere variation og mere fiberholdig kost, der er godt til at holde hans mave igang. Derudover er væskeindtag, motion osv også vigtigt og er dette ikke nok, så må du give ham laktulose.

Du giver indtryk af at du ikke vil øge ham i madindtag fordi du tænker at det vil stoppe hans mave yderligere - jeg tænker at netop variationen er vigtig, og at du derfor skal give større variation og ikke tænke så meget på mængden ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os