Svar: Rugbrød med kerner og børn
9. august 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lise
Det brød man vælger til sit barn skal være tungt i det, og lavet af groft mel. Men det betyder ikke, at du skal vælge brød, hvor du kan se de hele kerner.
Børn skal have kostfiber fra den mad, de spiser. Kostfibre er med til at holde maven i gang. Kostfibre får man fra frugt og grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber. Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring.
Med hensyn til teboller, så er dette jo nemt, når man er ude at handle. Fiberindholdet er dog ikke stort i en sådan bolle og derfor er det ikke den bedste brødtype at vælge. Samtidig er en te-bolle også forholdsvis stor, og kan jo tage pladsen op for mere sufficient kost.
En te-bolle engang imellem tror jeg dog ikke skader noget. Alternativt kan du dog købe et 'rigtigt' brød og evt. brække et stykke af, som din datter så kan gnave.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske