Svar: ACD dråber i stedet for D dråber?

23. juli 2011

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Stine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Som udgangspunkt skal D-dråber ikke erstattes af ACD dråber, hvis barnet ernæres fuldt med modermælkserstatning. Der vil være en risiko for, at barnet så får for meget A vitamin. Men hvor meget A vitamin børn egentlig kan tåle er ikke helt klarlagt ...

De Nordiske Næringsstofanbefalinger (NNR) anbefaler at børn i alderen 6-11 måneder får et dagligt indtag på 300 mikrogram A vitamin og det er også den mængde der f.eks. findes i Ferrosans ACD dråber. Men der er ikke anbefalinger for børn under denne alder. Og i følge Sundhedsstyrelsens bog "Anbefalinger for spædbarnets ernæring" fra 2005, kan indtagelse af for meget A vitamin give forgiftningssymptomer - men igen - hvad er for meget for et lille barn ...?!

Det anbefales at børn tilskud af 10 mikrogram D vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år. Dette skal gives uanset om barnet får ...

Annonce

... modermælkserstatning eller ammes - også selvom der er D-vitamin i mme og det normalt i en mængde, der burde dække barnets behov.

Jeg har ikke hørt om børn der havde A vitamin forgiftning i Danmark og det har i mange år været naturligt at anbefale ACD dråber til børn, som f.eks. får ondt i maven af D dråberne (selvom det jo også diskuteres om det overhovedet er rigtigt, at børn får ondt i maven på grund af dem ... )

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg kan ikke forestille mig, at din dreng vil få for meget A vitamin, hvis du skifter vitaminerne ud og slet ikke, når du kun giver en flaske mme dagligt og i øvrigt ammer.

Du skal naturligvis overveje, hvor meget du putter i maven på ham. Han er kun 2 måneder gammel, får vitaminer, biogaia dråber, modermælk og modermælkserstatning - måske er det en blanding af det hele han reagerer på, når han ikke er ældre og naturligt stadig har et lidt umodent tarmsystem :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger