Svar: Har aldrig ville spise skemad
12. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt se at du har læst flere breve fra familier med lignende problemer som jer og at du allerede har forsøgt flere af mine råd. Jeg kan dog også se, at du godt ved at amningen spiller ind på din drengs indtag at det er her du især skal skrue ned ... Det er rigtig hårdt og jeg kan godt forstå, hvis du føler at "et eller andet skal han jo have.." eller du simpelthen bare føler dig for træt til at lade være - det er jo let at lægge til og så er der lidt fred og ro igen.
Men det er meget vigtigt at amningen sættes ned, hvis du skal få din dreng til at spise anden mad. Det er i forhold til hans alder relevant at amme 4 gange dagligt og da du alene om natten ammer ham 3 gange - ja så får han alt for meget mælk og er derfor ikke sulten og motiveret til at spise anden mad.
Det er vigtigt at du trapper amningen ned netop nu, fordi han med den alder han har, naturligt åbner munden, er nysgerrig osv. og derfor gerne sutter og smager. Det er meget vigtigt at udnytte netop dette og derfor skal du ændre på tingene nu. Sundhedsstyrelsen taler faktisk om at der netop i 7-8 måneders alderen er et vindue, som man skal søge at udnytte. Bliver barnet meget ældre, så kan det være svært at få introduceret særlig meget mad ...
Jeg synes i forhold til din drengs alder, at du skal give ham mad, som er alderssvarende relevant. Det betyder de lidt grovere grødtyper og også lidt i hånden, som han kan tygge på, gnaske i, opbløde med spyt osv. Maden må meget gerne tage udgangspunkt i den mad I andre spiser, men du må naturligvis gerne mose det til en konsistens du fornemmer han kan klare. Små rugbrødshapsere er lige tidligt nok, men grøntsagsmos med kød eller fisk - det er rigtig fint, ligesom han også kan få ris med lidt sovs osv. hvis I får det til aften. Han må altså gerne få mad der smager af noget.
En plan for dagen, som indeholder de 4 amninger jeg taler om ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (babyfer), frisk blød frugt i hånden at sutte på osv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden bryst. Sæt ham i stedet i barnevognen og tril en tur, hvor han sidder op, kigger på verden, mærker vinden i sit ansigt osv. Hvis han mangler noget at sutte på, så giv ham et stykke frugt eller lignende i hånden imens I triller af sted. Læg ham først ned, når han viser træthedstegn og er parat til at sove.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som du plejer
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver jeres mad - boller i karry, frikadeller, farsbrød, fiskefiletter lunet i ovnen, laks lavet i ovnen osv. Grøntsager moses evt med lidt sovs og der gives kogte grøntsager, kartoffelbåde, brødskorper og lignende i hånden som han kan sidde og gumle lidt på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i sin egen seng, hvor han sover uden bryst til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i denne plan fortsat fint plads til 4 amninger dagligt + masser af rigtig mad og det er meget vigtigt at du forsøger at holde dig til ovenstående plan og ikke ammer din dreng - heller ikke selvom han ikke har spist særlig meget. Du er nødt til at holde igen med brystet, netop for at give plads og lyst til den rigtig mad og han får jo noget og får også noget tilbudt, som han kan tage imod, hvis han er sulten nok.
Det samme gælder jern, det er fint at du har købt forskellige slags for at se om han vil tage imod, jeg synes du skal holde dig til babyfer, som er smagsneutralt og så satse på at han vil tage lidt på lidt frugtmos til formiddagen, hvis han ikke er ammet efter kl. 05 om morgenen ...
Når du giver ham skemad, så må du hjælpe ham med at holde fokus og man skal nogle gange være lidt af en skuespiller for at få det til at lykkes i starten.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen omkring det. hvis det er for svært for dig, så må far eller en anden træde til og forsøge sig.
Og så er det som sagt vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise og at du forsøger at tilbyde mad efter planen på samme tidspunkter, samme måde osv.
Rigtig meget held og lykke med projektet, håber du hermed har fået et lille skub til at komme i den rigtige retning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske