Svar: Hvornår ris og pasta mv.
5. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maibrit
Det er rigtigt at de fleste børn i 8 måneders alderen vil være så gode til at tygge at de der kan spise ris og pasta uden større problemer, men det betyder ikke at de ikke må få det før.
I forhold til ris, så indeholder dette ikke gluten og netop ris kan være med til at give maden lidt struktur og vende barnet til at tygge lidt mere, ligesom en lille smule kød eller fisk i grøntsagsmosen også er med til at vende barnet til at maden ikke er helt blendet, men skal arbejdes lidt mere med i munden. Omkring 7 måneders alderen vil de fleste børn have godt af at få lidt grovere mos og sundhedsstyrelsen taler her direkte om et vindue, som man skal søge at udnytte:
"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Netop lidt ris i mosen kan altså være med til at gøre det en lille smule grovere. Det er klart, at hvis man har et barn, som har rigtig svært ved grovere moset mad, så er det fint at vente - som sagt vil nogle børn først være parat til at tygge omkring 8 måneders alderen.
Med hensyn til pasta, så indeholder almindelig pasta en stor del hvede og dermed gluten. Man kan godt købe glutenfri pasta og kan godt give lidt pasta fra 6 måneders alderen, men det skal være meget små mængder og det skal her naturligvis moses rigtig godt. Større stykker pasta, pastaskruer osv. er derimod rigtig gode i 8-9 måneders alderen, hvor barnet ofte selv begynder at putte i munden.
Hvis du lægger mærke til det, så kan man godt købe industrielle middagsretter på glas til babyer som indeholder både ris og pasta i meget små stykker og som kan gives fra 6 måneders alderen :o)
Hvis Valdemar allerede kan spise små stykker brød, så vil han højst sandsynligt også kunne spise lidt ris i sin grøntsagsmos eller med lidt sovs .. De fleste børn vil også først i 8 måneders alderen kunne spise brødhapser - det står også i sundhedsstyrelsens bog ... ;o) Normalt anbefaler jeg ikke rugbrødshapsere så tidligt, men kan han spise det og vil han det gerne, er det helt okay. Jeg anbefaler normalt at man starter med at give barnet nogle ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan gnaske lidt i, opbløde med spyt og øve sig på. Derudover kan man en gang imellem give lidt øllebrød, så han også på den måde vender sig til rugbrødssmagen inden man begynder med rigtige rugbrødshapsere (omkring 8 måneder) :o)
Det behøver ikke være bondebrød, du kan købe flere forskellige slags rugbrød. Det bør være med et højt fiberindhold og uden hele kerner, så er det rigtig fint.
Med hensyn til det 4 skemåltid om eftermiddagen, så vil grød om eftermiddagen mætte for meget og tage pladsen væk fra aftensmaden eller fjerne et mælkemåltid og gøre at barnet kommer til at mangle væske. I givet fald er det bedre kun at give lidt frugt, som ligger lettere i maven. Men for andre fungerer det rigtig godt med en lille smule grød. Det er jo ikke en meget stor mængde vi taler om, måske 3/4-1 dl med lidt frugtmos og lidt vand af kop. Ofte vil eftermiddagsmåltidet ligge omkring kl. 16, måske lidt før og der vil således fortsat være et par timer til aftensmaden. Aftensmaden kan også flyttes til 18.30 hvis det fungerer bedre - mine tidspunkter er vejledende :o)
Håber mine uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske