Svar: Hvornår ris og pasta mv.

5. januar 2009

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Maibrit

Det er rigtigt at de fleste børn i 8 måneders alderen vil være så gode til at tygge at de der kan spise ris og pasta uden større problemer, men det betyder ikke at de ikke må få det før.

I forhold til ris, så indeholder dette ikke gluten og netop ris kan være med til at give maden lidt struktur og vende barnet til at tygge lidt mere, ligesom en lille smule kød eller fisk i grøntsagsmosen også er med til at vende barnet til at maden ikke er helt blendet, men skal arbejdes lidt mere med i munden. Omkring 7 måneders alderen vil de fleste børn have godt af at få lidt grovere mos og sundhedsstyrelsen taler her direkte om et vindue, som man skal søge at udnytte:

"Tilvænning til skemad må ikke ske meget efter de 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at vænne barnet til at spise en varieret kost. Fra 7 måneders alderen skal maden gradvist gøres grovere, idet der synes at være et 'kritisk vindue' i 7-8 måneders alderen, hvor barnet lettere accepterer en ny smag og konsistens, specielt tyggemad" (Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Netop lidt ris i mosen kan altså være med til at gøre det en lille smule grovere. Det er klart, at hvis man har et barn, som har rigtig svært ved grovere moset mad, så er det fint at vente - som sagt vil nogle børn først være parat til at tygge omkring 8 måneders alderen.

Med hensyn til pasta, så indeholder almindelig pasta en stor del hvede og dermed gluten. Man kan godt købe glutenfri pasta og kan godt give lidt pasta fra 6 måneders alderen, men det skal være meget små mængder og det skal her naturligvis moses rigtig godt. Større stykker pasta, pastaskruer osv. er derimod rigtig gode i 8-9 måneders alderen, hvor barnet ofte selv begynder at putte i munden.

Hvis du lægger mærke til det, så kan ...

Annonce

... man godt købe industrielle middagsretter på glas til babyer som indeholder både ris og pasta i meget små stykker og som kan gives fra 6 måneders alderen :o)

Hvis Valdemar allerede kan spise små stykker brød, så vil han højst sandsynligt også kunne spise lidt ris i sin grøntsagsmos eller med lidt sovs .. De fleste børn vil også først i 8 måneders alderen kunne spise brødhapser - det står også i sundhedsstyrelsens bog ... ;o) Normalt anbefaler jeg ikke rugbrødshapsere så tidligt, men kan han spise det og vil han det gerne, er det helt okay. Jeg anbefaler normalt at man starter med at give barnet nogle ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan gnaske lidt i, opbløde med spyt og øve sig på. Derudover kan man en gang imellem give lidt øllebrød, så han også på den måde vender sig til rugbrødssmagen inden man begynder med rigtige rugbrødshapsere (omkring 8 måneder) :o)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det behøver ikke være bondebrød, du kan købe flere forskellige slags rugbrød. Det bør være med et højt fiberindhold og uden hele kerner, så er det rigtig fint.

Med hensyn til det 4 skemåltid om eftermiddagen, så vil grød om eftermiddagen mætte for meget og tage pladsen væk fra aftensmaden eller fjerne et mælkemåltid og gøre at barnet kommer til at mangle væske. I givet fald er det bedre kun at give lidt frugt, som ligger lettere i maven. Men for andre fungerer det rigtig godt med en lille smule grød. Det er jo ikke en meget stor mængde vi taler om, måske 3/4-1 dl med lidt frugtmos og lidt vand af kop. Ofte vil eftermiddagsmåltidet ligge omkring kl. 16, måske lidt før og der vil således fortsat være et par timer til aftensmaden. Aftensmaden kan også flyttes til 18.30 hvis det fungerer bedre - mine tidspunkter er vejledende :o)

Håber mine uddybning hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor