Svar: Gravid og uro i benene

9. august 2005

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Et stort tillykke med graviditeten.

Uro i benene er normalt når man er gravid. Benene kan også føles tunge som bly. Trykket i venerne i bl.a. benene øges med mere end det dobbelte under graviditeten. Dette skyldes at livmoderen trykker på den store kropsvene (vena cava) som fører blodet fra den nedre kropshalvdel til hjertet. Derudover får man ofte en øget mængde væske ophobning under huden, når man er gravid.

At få hævede og urolige ben og fødder er således normalt, hvis man ikke har problemer i øvrigt, såsom forhøjet blodtryk og proteiner (æggehvide) i urinen. Ofte forsvinder hævelsen og uroen i købet af natten, for så at komme ...

Annonce

... igen i løbet af dagen i takt med at du går rundt på dit arbejde.

Det kan være en idé for dig at få nogle støttestrømper, som du kan have på, når du er på arbejde. Derudover vil det være godt for dig, hvis du kan sidde med fødderne lidt oppe i løbet af dagen. F.eks. under din frokostpause, når du ser fjernsyn derhjemme osv. Læg fødderne op på en stol foran dig. Også om natten kan det være rart at have en pude underlæggen, så underbenene løftes lidt op.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også lave venepumpeøvelser, hvor du vipper din fod op og ned, ikke i cirkler, men op og ned. Måske kan du være heldig at finde noget omkring dette på nettet.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder