Svar: Gravid og uro i benene
9. august 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Et stort tillykke med graviditeten.
Uro i benene er normalt når man er gravid. Benene kan også føles tunge som bly. Trykket i venerne i bl.a. benene øges med mere end det dobbelte under graviditeten. Dette skyldes at livmoderen trykker på den store kropsvene (vena cava) som fører blodet fra den nedre kropshalvdel til hjertet. Derudover får man ofte en øget mængde væske ophobning under huden, når man er gravid.
At få hævede og urolige ben og fødder er således normalt, hvis man ikke har problemer i øvrigt, såsom forhøjet blodtryk og proteiner (æggehvide) i urinen. Ofte forsvinder hævelsen og uroen i købet af natten, for så at komme igen i løbet af dagen i takt med at du går rundt på dit arbejde.
Det kan være en idé for dig at få nogle støttestrømper, som du kan have på, når du er på arbejde. Derudover vil det være godt for dig, hvis du kan sidde med fødderne lidt oppe i løbet af dagen. F.eks. under din frokostpause, når du ser fjernsyn derhjemme osv. Læg fødderne op på en stol foran dig. Også om natten kan det være rart at have en pude underlæggen, så underbenene løftes lidt op.
Du kan også lave venepumpeøvelser, hvor du vipper din fod op og ned, ikke i cirkler, men op og ned. Måske kan du være heldig at finde noget omkring dette på nettet.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske