Svar: Pletblødning måske graviditet? Eller?
30. januar 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at din menstruation normalt kommer helt regelmæssigt, og da dette har ændret sig, så er det rigtig godt, at du har taget en graviditetstest (eller mange:)) for tegn på graviditet er naturligt udebleven menstruation.
Der kan dog være mange andre årsager til at din menstruation udebliver, der er mange ting som spiller ind på din cyklus. Er du f.eks. stresset, kan det godt gøre at din menstruationscyklus ændrer sig...
Du skriver ikke noget om, hvorvidt du er i et forhold, om du arbejder bevidst på at blive gravid, og du således ønsker en graviditet, eller måske er bange for om du er gravid, fordi det ikke er planlagt, eller du ikke ønsker barnet - og det har naturligvis lidt at sige i forhold til, hvad du skal gøre nu.
Du kan vælge at se tiden lidt an. En graviditetstest måler mængden af graviditetshormonet HCG i din urin, og nogle kvinder er længere tid om at danne tilstrækkeligt HCG til at testen viser positivt. Hvis man tester tidligt i graviditeten kan man derfor godt risikere, at testen viser negativt, selvom man faktisk er gravid. Hvis du gerne vil være gravid, kan du derfor godt se tiden an (selvom det er svært) og så tage en ny test om 1-2 uger, og se om du så får et positivt resultat.
Hvis du ikke ønsker at være gravid, så er det vigtigt, at du kontakter din læge med det samme - for er du gravid, selvom testen viser negativ, og du ønsker at få en abort, så er det vigtigt, at få det tjekket hurtigst muligt. Lægen kan lave en gynækologisk undersøgelse på dig og evt. også scanne dig eller henvise dig til en gynækolog. Og så må I sammen finde ud af, hvad I videre skal gøre herfra :)
Jeg tolker umiddelbart dit brev som, at du gerne vil være gravid - og det lyder bestemt ikke som om, at "der er noget alvorligt galt", som du spørger til :) Er du i tvivl og usikker på det hele, kan du naturligvis også altid kontakte din læge og bede om en samtale - også selvom de tests du har taget viser negativ :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker dig alt det bedste, uanset hvad tiden bringer - knus med på vejen herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske