Svar: Pletblødning måske graviditet? Eller?

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sara

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at din menstruation normalt kommer helt regelmæssigt, og da dette har ændret sig, så er det rigtig godt, at du har taget en graviditetstest (eller mange:)) for tegn på graviditet er naturligt udebleven menstruation.

Der kan dog være mange andre årsager til at din menstruation udebliver, der er mange ting som spiller ind på din cyklus. Er du f.eks. stresset, kan det godt gøre at din menstruationscyklus ændrer sig...

Du skriver ikke noget om, hvorvidt du er i et forhold, om du arbejder bevidst på at blive gravid, og du således ønsker en graviditet, eller måske er bange for om du er gravid, fordi det ikke er planlagt, eller du ikke ønsker barnet - og det har naturligvis lidt at sige i forhold til, hvad du skal gøre nu.

Du kan vælge at se tiden lidt an. En graviditetstest måler mængden af graviditetshormonet HCG i din urin, og nogle kvinder er længere tid om at danne tilstrækkeligt HCG til at testen viser positivt. Hvis man tester tidligt i graviditeten kan man derfor godt risikere, ...

Annonce

... at testen viser negativt, selvom man faktisk er gravid. Hvis du gerne vil være gravid, kan du derfor godt se tiden an (selvom det er svært) og så tage en ny test om 1-2 uger, og se om du så får et positivt resultat.

Hvis du ikke ønsker at være gravid, så er det vigtigt, at du kontakter din læge med det samme - for er du gravid, selvom testen viser negativ, og du ønsker at få en abort, så er det vigtigt, at få det tjekket hurtigst muligt. Lægen kan lave en gynækologisk undersøgelse på dig og evt. også scanne dig eller henvise dig til en gynækolog. Og så må I sammen finde ud af, hvad I videre skal gøre herfra :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tolker umiddelbart dit brev som, at du gerne vil være gravid - og det lyder bestemt ikke som om, at "der er noget alvorligt galt", som du spørger til :) Er du i tvivl og usikker på det hele, kan du naturligvis også altid kontakte din læge og bede om en samtale - også selvom de tests du har taget viser negativ :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og ønsker dig alt det bedste, uanset hvad tiden bringer - knus med på vejen herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder