Svar: Negativ graviditetstest, men manglende mens

21. oktober 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære LS

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at amning godt kan spille ind og give nogle hormonelle forandringer, og du ammer jo stadig ofte 2-3 gange dagligt... Man ved, at det at børn dier og hyppigheden af, at barnet kommer til bryst har betydning, fordi det hindrer ægløsning, ligesom amning også kan påvirke slimhinden i livmoderen.

Du har dog haft regelmæssig menstruation siden midt juli, og du har en helt klar fornemmelse af, hvornår du har haft ægløsning - og du ved, at du har været sammen med din kæreste på dette tidspunkt. Det betyder, at du meget vel kan være gravid. Eller sagt på en anden måde, så er chancen for at du er gravid stor, når I har haft sex på dit ægløsningstidspunkt, og når din menstruation i den periode var rimeligt stabil...

Det er ...

Annonce

... ikke altid at en graviditetstest viser positiv. Testen afhænger af indholdet af HCG, som er graviditetshormonet. Nogle kvinder er lidt sene til at producere HCG, og så kan en test godt vise negativ, selvom man faktisk er gravid.

Jeg synes derfor, at du skal bede om en tid hos din læge. Lægen kan f.eks. tage en blodprøve, hvor man kan måle det nøjagtige HCG-tal. Lægen kan også give lave en gynækologisk undersøgelse og også henvise dig til en gynækolog, som evt. kan skanne dig...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Selvom din kæreste har fået målt sin sædkvalitet, og her fået konstateret, at den ikke er helt så god, som man kunne ønske sig, så kan du jo godt være blevet gravid - og derfor synes jeg, at du bør kontakte din læge...

Rigtig meget held og lykke og knus med på vejen - hvad lægen så end finder ud af :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder