Svar: Ømhed, prikken og stikken

14. oktober 2017

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære C.

Stort tillykke med at du er gravid, hvor er det dejligt :) Og tak for dit brev og velkommen til!

Når man er gravid, så vil livmoderen skulle tilpasse sig det lille barn, og det betyder, at din livmoder vil vokse og også ændre lidt stilling i dit underliv. Det trækker i de ledbånd, der holder din livmoder på plads, og det kaldes ligamentsmerter. Dette opleves ofte især omkring uge 8, men kan sagtens som hos dig komme tidligere... Det kan føles lidt som menstruationssmerter.

Omkring uge 12, vil din livmoder være på størrelse med en stor grapefrugt og den vil sidde over dit skamben, og det kan ofte føles lidt hårdt, hvis du mærker med din hånd der. Det er måske den "hårde fornemmelse" du taler om, at du har :)

Og omkring uge 16, vil din livmoder være ret stor og den vokser stadig hurtigt. Det betyder, at du også her ofte vil kunne mærke ligamentsmerter - det opleves som små stik eller jag, det gør især ondt i lysken og nogle gange over skambenet. Og du kan opleve disse stik eller jag, hvis du f.eks. laver en pludselig bevægelse, rejser dig for hurtigt, nyser, hoster eller lignende. Når du laver disse hurtige eller pludselige bevægelser, så strammer ledbåndende sig sammen, for at holde livmoderen på plads. Der er altså her også tale om ...

Annonce

... ligamentsmerter, men de føles lidt anderledes end i 8. graviditetsuge, fordi din livmoder er betydeligt større nu.

Og jeg tænker derfor, at den ømhed og de prik og stik, som du føler, meget sandsynligt kan være ligamentsmerter. Der er dog ikke nogen grund til, at du går rundt og er urolig, så jeg vil anbefale dig, at du kontakter din jordemoder :) Jeg ved ikke, hvornår det første jordemoderbesøg ligger, hvor du bor, men ofte kommer man til jordemoder mellem uge 12-16, så hvis ikke du har været ved jordemoder, så tænker jeg, at du snart burde få en indkaldelse - du kan altid ringe og spørge :)

Du kan også bestiller en tid privat på en scanningsklinik, hvor du kan få lavet en scanning og se, at alt ser ud som det skal :) Da du er 16 uger henne nu, vil man på en scanning kunne måle din baby og se, at den vokser som den skal. Man vil også ofte kunne se kønnet, hvis du gerne vil vide det....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til udflåd, så er det helt normalt, at du i graviditeten har mere udflåd end du normalt har. Og det er som du skriver, netop vigtigt, at det ikke lugter, ændrer farve eller skifter konsistens :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Jeg glæder mig til at følge dig og den lille baby fremover :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor