Svar: Har jeg noget at være nervøs over?
26. september 2016
Alder:
0 mdr.
Kære Mivi
Stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt med en nummer fire :)
Som sundhedsplejerske så er det desværre begrænset, hvor meget jeg ved om lige netop kvalme og graviditet - det ville være bedre for dig at tale med en jordemoder - eller endnu bedre, spørge læge eller jordemoder direkte "hvorfor reagerer du sådan?", når du får svaret, at de finder det mærkeligt...
Jeg synes umiddelbart ikke, at det lyder mærkeligt, at du har kvalme - heller ikke selvom du ikke har haft det på samme måde ved de tidligere graviditeter. Jeg mener, at mere end halvdelen af alle gravide oplever netop kvalme som et graviditetssymptom i starten, ligesom ømme bryster, manglende menstruation og ekstra træthed... Hos de fleste kvinder plejer kvalmen at gå væk omkring 14. uge...
Måske vil nogle af disse råd hjælpe dig:
Det er rigtig fint, at du har forsøgt dig med akupunktur, det oplever nogle kvinder hjælper.
Nogle har glæde af et akupressur-armbånd. Det sælges blandt andet på nogle apoteker.
Spis små, hyppige og lette måltider. Det er bedre, at du spiser lidt og tit og så kan holde maden i dig, end at du spiser få men store måltider.
Undgå især fedt og friturestegt mad. Spis i stedet gerne kartofler, ris, fuldkornsbrød. Vælg frisk frugt, som du nu har lyst til.
Hvis kvalmen er særligt slem om morgenen, så kan det hjælpe at stille en tallerken med lidt knækbrød, kiks eller måske lidt frugt ved din seng om aftenen. Så kan du tage lidt at spise før du står op.
Lidt mandler er et gammelt husmoderråd mod kvalme. Du behøver ikke smutte mandlerne, men kan godt spise dem, som de er.
Sørg for at få masser af væske. Frisk vand fra hanen eller f.eks. danskvand kan være godt. Det kan også være danskvand med citrus. Nogle har glæde af lidt tyndt blandet saft, andre af lidt juice - drik det, du bedst kan lide. Det er vigtigt, at du får væske nok.
Nogle har også glæde af ingefær. Det kan være ingefær i madlavningen eller det kan være ingefær-te.
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om der er ting i omgivelserne, som giver dig ekstra kvalme. Det kan være at stege kødet om aftenen eller at være i nærheden af tobaksrøg eller lignende. Mærk efter og sig fra, hvis du oplever, at du får det dårligt i bestemte situationer og se om I kan lave aftaler der gør, at du så vidt muligt ikke udsættes for disse...
Der er også nogen som siger, at man får mere kvalme i graviditeten, hvis man venter en pige - det skulle handle om, at der produceres nogle lidt andre hormoner.. Jeg ved ikke om det er en myte, men hvis der er noget om snakken, og du f.eks. har tre drenge i forvejen, så er det måske forklaringen på, hvorfor det pludselig føles så meget anderledes denne gang...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :) Glæder mig til at følge dig og jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske