Svar: Har jeg noget at være nervøs over?

26. september 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Mivi

Stort tillykke med at du venter dig igen, hvor er det dejligt med en nummer fire :)

Som sundhedsplejerske så er det desværre begrænset, hvor meget jeg ved om lige netop kvalme og graviditet - det ville være bedre for dig at tale med en jordemoder - eller endnu bedre, spørge læge eller jordemoder direkte "hvorfor reagerer du sådan?", når du får svaret, at de finder det mærkeligt...

Jeg synes umiddelbart ikke, at det lyder mærkeligt, at du har kvalme - heller ikke selvom du ikke har haft det på samme måde ved de tidligere graviditeter. Jeg mener, at mere end halvdelen af alle gravide oplever netop kvalme som et graviditetssymptom i starten, ligesom ømme bryster, manglende menstruation og ekstra træthed... Hos de fleste kvinder plejer kvalmen at gå væk omkring 14. uge...

Måske vil nogle af disse råd hjælpe dig:

Det er rigtig fint, at du har forsøgt dig med akupunktur, det oplever nogle kvinder hjælper.

Nogle har glæde af et akupressur-armbånd. Det sælges blandt andet på nogle apoteker.

Spis små, hyppige og lette måltider. Det er bedre, at du spiser lidt og tit og så kan holde maden i dig, end at du spiser få men store måltider.

Undgå især fedt og friturestegt mad. Spis i stedet gerne kartofler, ris, fuldkornsbrød. Vælg frisk frugt, som du nu har lyst til.

Hvis kvalmen er særligt slem om morgenen, så kan det hjælpe at stille en tallerken med lidt knækbrød, kiks eller måske lidt frugt ved din seng om aftenen. ...

Annonce

... Så kan du tage lidt at spise før du står op.

Lidt mandler er et gammelt husmoderråd mod kvalme. Du behøver ikke smutte mandlerne, men kan godt spise dem, som de er.

Sørg for at få masser af væske. Frisk vand fra hanen eller f.eks. danskvand kan være godt. Det kan også være danskvand med citrus. Nogle har glæde af lidt tyndt blandet saft, andre af lidt juice - drik det, du bedst kan lide. Det er vigtigt, at du får væske nok.

Nogle har også glæde af ingefær. Det kan være ingefær i madlavningen eller det kan være ingefær-te.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis være opmærksom på, om der er ting i omgivelserne, som giver dig ekstra kvalme. Det kan være at stege kødet om aftenen eller at være i nærheden af tobaksrøg eller lignende. Mærk efter og sig fra, hvis du oplever, at du får det dårligt i bestemte situationer og se om I kan lave aftaler der gør, at du så vidt muligt ikke udsættes for disse...

Der er også nogen som siger, at man får mere kvalme i graviditeten, hvis man venter en pige - det skulle handle om, at der produceres nogle lidt andre hormoner.. Jeg ved ikke om det er en myte, men hvis der er noget om snakken, og du f.eks. har tre drenge i forvejen, så er det måske forklaringen på, hvorfor det pludselig føles så meget anderledes denne gang...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :) Glæder mig til at følge dig og jeres lille familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder