Svar: Folinsyre og vitaminpiller
26. november 2015
Alder:
0 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev:) Og stort stort tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt!
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager tilskud af folsyre, D-vitamin og jern, og desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.
Folsyre eller folinsyre er et vitamin, der findes i kosten, når man er gravid, er det nødvendigt at tage et ekstra tilskud for at forebygge misdannelser af hjerne og rygmarv (neuralrørsdefekter) hos barnet.
Det anbefales, at gravide tager et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet. Dette bør tages fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne i graviditeten.
Hvis de vitaminpiller du tager, indeholder 400 mikrogram folinsyre, så er du således dækket ind :)
Håber dette er svar nok :)
Fortsat held og lykke - og glæder mig til fortsat at følge dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske