Svar: Barbering og vask af krop i shampoo, der ikke er ren for skadelige stoffer

18. oktober 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Maiken

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med at du er gravid. Det lyder som om, at du allerede ved, at du venter dig en lille pige og det lyder som om, at du har det godt og graviditeten går rigtig fint, dejligt!:)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på kemi i hverdagen og at kemi kan skade dit ufødte barn. Der er især 7 gode råd at følge:

1) Undgå tobaksrøg
2) Drik ikke alkohol
3) Gør rent og luft ud
4) Køb miljømærket
5) Minimer kemikaliekontakt
6) Spis varieret
7) Minimer medicinindtaget

Jeg går ikke ud fra, at du hverken ryger eller drikker. Det lyder også som om, at du har en høj hygiejnisk standard, så du sørger sandsynligvis også for at gøre jævnligt rent. Du spiser sundt og varieret, du spiser ikke noget medicin - men du har ikke lige været opmærksom på, at den shampo du har brugt har indeholde kemikalier...

Den opmærksomhed har du så nu - og det bedste du kan gøre er, at skifte din shampoo, kropsvask, rengøringsmidler osv. ud, så du fremover bruger svanemærkede og blomstermærkede produkter. Vores hverdag består af rigtig mange produkter, som kan indeholde stoffer, som man mistænker for at kunne overføres til barnet i maven og give barnet unødvendige kemiske stoffer, som derfor kan skade barnet. Derfor anbefales det at begrænse kontakten med produkter, der indeholder kemikalier, - f.eks. rengøringsmidler, maling og hårfarve.

Hvis du vil være ekstra forsigtig, - og ikke kan finde et svanemærket produkt - så kan du gå uden om følgende stoffer: Butylparaben, propylpraben, octyl methoxycinnamate, 4-methylbenzylidene camphor, 3-benzylidene camphor, Benzophenone-3 og triclosan.

Hvis den shampo du har brug indeholder nogen af disse stoffer, så kan du jo ikke ændre på det som er sket - men kan igen ændre ...

Annonce

... fremover - og udskifte den shampoo osv. som du bruger. Du bliver således nødt til at tænke fremad og gøre hvad du kan fremover:)

Du skriver, at du er uddannet frisør - hvis du arbejder som frisør, så skal du i dit arbejde naturligt også være ekstra opmærksom. Det vil være rigtig godt, hvis du kan vaske hænder og arbejde med handsker på, når du f.eks. bruger shampoo, farvestoffer eller lignende. Det anbefales også, at du arbejder med ventilation, hvor du f.eks. farver hår, og der er risiko for udvikling af dampe og aerosoler.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan desværre ikke sige noget om, hvilken tærskel der er. Det man kan sige er, at små børn på grund af deres størrelse og udviklingsstadie naturligt er ekstra følsomme overfor kemikalier - det er noget man især er blevet ekstra opmærksomme på indenfor de sidste cirka 10 år. Man har mistanke om, at en række af de kemikalier, som vi bruger i hverdagen, kan påvirke en lang række processer i kroppen og påvirke f.eks. vores hormonbalance. Derfor skal du gøre det, du kan nu - og også når dit barn bliver født. Det er vigtigt, at du til din datter og i tiden frem medtænker, hvordan du kan minimere brug af kemikalier i hverdagen.

Jeg kan desværre ikke sige, hvad det betyder, at du har brugt shampooen til peeling og barberering - jeg tør ikke sige om det øger optagelsen af stoffer i kroppen. Jeg tænker dog, at du jo lyder til at være meget opmærksom på dig selv og dit velbefindende. Og det er også vigtigt, at du netop nyder din graviditet, føler dig sund og rask, og generelt har det godt og passer på dig selv. Jeg håber, at du kan finde lidt ro i at kikke fremad og gøre det bedste du kan fremover:)

Jeg glæder mig til at følge dig og høre om den lille pige, når hun på et tidspunkt kommer til verden:) Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to