Svar: Barbering og vask af krop i shampoo, der ikke er ren for skadelige stoffer
18. oktober 2015
Alder:
0 mdr.
Kære Maiken
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med at du er gravid. Det lyder som om, at du allerede ved, at du venter dig en lille pige og det lyder som om, at du har det godt og graviditeten går rigtig fint, dejligt!:)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på kemi i hverdagen og at kemi kan skade dit ufødte barn. Der er især 7 gode råd at følge:
1) Undgå tobaksrøg
2) Drik ikke alkohol
3) Gør rent og luft ud
4) Køb miljømærket
5) Minimer kemikaliekontakt
6) Spis varieret
7) Minimer medicinindtaget
Jeg går ikke ud fra, at du hverken ryger eller drikker. Det lyder også som om, at du har en høj hygiejnisk standard, så du sørger sandsynligvis også for at gøre jævnligt rent. Du spiser sundt og varieret, du spiser ikke noget medicin - men du har ikke lige været opmærksom på, at den shampo du har brugt har indeholde kemikalier...
Den opmærksomhed har du så nu - og det bedste du kan gøre er, at skifte din shampoo, kropsvask, rengøringsmidler osv. ud, så du fremover bruger svanemærkede og blomstermærkede produkter. Vores hverdag består af rigtig mange produkter, som kan indeholde stoffer, som man mistænker for at kunne overføres til barnet i maven og give barnet unødvendige kemiske stoffer, som derfor kan skade barnet. Derfor anbefales det at begrænse kontakten med produkter, der indeholder kemikalier, - f.eks. rengøringsmidler, maling og hårfarve.
Hvis du vil være ekstra forsigtig, - og ikke kan finde et svanemærket produkt - så kan du gå uden om følgende stoffer: Butylparaben, propylpraben, octyl methoxycinnamate, 4-methylbenzylidene camphor, 3-benzylidene camphor, Benzophenone-3 og triclosan.
Hvis den shampo du har brug indeholder nogen af disse stoffer, så kan du jo ikke ændre på det som er sket - men kan igen ændre fremover - og udskifte den shampoo osv. som du bruger. Du bliver således nødt til at tænke fremad og gøre hvad du kan fremover:)
Du skriver, at du er uddannet frisør - hvis du arbejder som frisør, så skal du i dit arbejde naturligt også være ekstra opmærksom. Det vil være rigtig godt, hvis du kan vaske hænder og arbejde med handsker på, når du f.eks. bruger shampoo, farvestoffer eller lignende. Det anbefales også, at du arbejder med ventilation, hvor du f.eks. farver hår, og der er risiko for udvikling af dampe og aerosoler.
Jeg kan desværre ikke sige noget om, hvilken tærskel der er. Det man kan sige er, at små børn på grund af deres størrelse og udviklingsstadie naturligt er ekstra følsomme overfor kemikalier - det er noget man især er blevet ekstra opmærksomme på indenfor de sidste cirka 10 år. Man har mistanke om, at en række af de kemikalier, som vi bruger i hverdagen, kan påvirke en lang række processer i kroppen og påvirke f.eks. vores hormonbalance. Derfor skal du gøre det, du kan nu - og også når dit barn bliver født. Det er vigtigt, at du til din datter og i tiden frem medtænker, hvordan du kan minimere brug af kemikalier i hverdagen.
Jeg kan desværre ikke sige, hvad det betyder, at du har brugt shampooen til peeling og barberering - jeg tør ikke sige om det øger optagelsen af stoffer i kroppen. Jeg tænker dog, at du jo lyder til at være meget opmærksom på dig selv og dit velbefindende. Og det er også vigtigt, at du netop nyder din graviditet, føler dig sund og rask, og generelt har det godt og passer på dig selv. Jeg håber, at du kan finde lidt ro i at kikke fremad og gøre det bedste du kan fremover:)
Jeg glæder mig til at følge dig og høre om den lille pige, når hun på et tidspunkt kommer til verden:) Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske