Svar: Plukveer?
13. april 2015
Alder:
0 mdr.
Kære urolige
Tak for dit brev:)
Jeg synes, du skal ringe til din jordemoder og tale med hende:) Jeg er jo ikke jordemoder, men ud fra det jeg ved, så lyder det som om, at du skal have en sygemelding.
Det er helt normalt at have plukveer. Man kan sige at livmoderen øver sig og forbereder sig på den forestående fødsel, og man kan sagtens have mange plukveer igennem sin graviditet, uden at det er problematisk.
Det skader heller ikke dit barn, at du har plukveer. Det, at din livmoder spænder op, trækker sig sammen og bliver hård, er ikke ubehageligt for barnet. Du skal derfor ikke være bange for, at dine plukveer skader dit barn.
MEN plukveer må ikke gøre ondt - og det gør dine. Dine plukveer er så kraftige, at du er nødt til at stoppe med det du er igang med, og sådan skal det ikke være. Det kan godt være ubehageligt, og du kan naturligvis godt mærke det, men det må ikke gøre ondt. Hvis det gør ondt, så tyder det på at livmoderen arbejder lidt for kraftigt, og at du derfor kan risikere at gå i fødsel.
Behandlingen er, at du slapper af og får hvile. Og det er præcis det, du selv kan mærke, at når du har fri og kan lægge dig og slappe lidt af i løbet af dagen, så har du ikke nær så mange plukveer, og de føles ikke nær så voldsomt.
Det vil være rigtig godt, hvis du på dit arbejde har mulighed for at lægge dig ned midt på dagen og slappe af. Det er netop afslapningen i løbet af dagen, som er vigtig. Det hjælper ikke på samme måde, hvis du tager en fridag en gang imellem. Og hvis du ikke kan dette med det arbejde du har, så synes jeg det er relevant at tale med jordemoder og læge om at få en sygemelding.
Det svære med plukveer er, at de kan føles meget forskelligt fra kvinde til kvinde, og som udgangspunkt er det som sagt helt normalt, at man har plukveer. Det er sandsynligvis derfor din læge har svært ved helt at vurdere, hvor kraftige dine plukveer er og siger, at man ikke kan "sætte tal på". Jeg mener at tommelfingerreglen er, at du ikke bør have mere end 5 plukveer i timen, du må ikke have dem igen og igen, de må altså ikke komme "rytmisk", og så må de ikke gøre ondt.
Jeg synes, du skal kontakte din jordemoder allerede i dag og spørge, hvordan du skal forholde dig. Det er ikke hverken hysterisk eller pjattet. I sidste ende handler det jo om at sikre, at du går gravid så længe som muligt. Hvis du er i risiko for at føde for tidligt, så tæller hver dag, og det har rigtig stor betydning for jeres lille nye lillebror eller lillesøster og for hele jeres familie.
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske