Svar: Plukveer?

13. april 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære urolige

Tak for dit brev:)

Jeg synes, du skal ringe til din jordemoder og tale med hende:) Jeg er jo ikke jordemoder, men ud fra det jeg ved, så lyder det som om, at du skal have en sygemelding.

Det er helt normalt at have plukveer. Man kan sige at livmoderen øver sig og forbereder sig på den forestående fødsel, og man kan sagtens have mange plukveer igennem sin graviditet, uden at det er problematisk.

Det skader heller ikke dit barn, at du har plukveer. Det, at din livmoder spænder op, trækker sig sammen og bliver hård, er ikke ubehageligt for barnet. Du skal derfor ikke være bange for, at dine plukveer skader dit barn.

MEN plukveer må ikke gøre ondt - og det gør dine. Dine plukveer er så kraftige, at du er nødt til at stoppe med det du er igang med, og sådan skal det ikke være. Det kan godt være ubehageligt, og du kan naturligvis godt mærke det, men det må ikke gøre ondt. Hvis det gør ondt, så tyder det på at livmoderen arbejder lidt for kraftigt, og at du derfor kan risikere at gå i fødsel.

Behandlingen er, at du slapper af og får hvile. Og det er præcis det, du selv kan mærke, at når du har fri og kan lægge dig og slappe lidt af i løbet af dagen, så har du ikke nær så mange plukveer, og de føles ikke nær så voldsomt.

Det vil være ...

Annonce

... rigtig godt, hvis du på dit arbejde har mulighed for at lægge dig ned midt på dagen og slappe af. Det er netop afslapningen i løbet af dagen, som er vigtig. Det hjælper ikke på samme måde, hvis du tager en fridag en gang imellem. Og hvis du ikke kan dette med det arbejde du har, så synes jeg det er relevant at tale med jordemoder og læge om at få en sygemelding.

Det svære med plukveer er, at de kan føles meget forskelligt fra kvinde til kvinde, og som udgangspunkt er det som sagt helt normalt, at man har plukveer. Det er sandsynligvis derfor din læge har svært ved helt at vurdere, hvor kraftige dine plukveer er og siger, at man ikke kan "sætte tal på". Jeg mener at tommelfingerreglen er, at du ikke bør have mere end 5 plukveer i timen, du må ikke have dem igen og igen, de må altså ikke komme "rytmisk", og så må de ikke gøre ondt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes, du skal kontakte din jordemoder allerede i dag og spørge, hvordan du skal forholde dig. Det er ikke hverken hysterisk eller pjattet. I sidste ende handler det jo om at sikre, at du går gravid så længe som muligt. Hvis du er i risiko for at føde for tidligt, så tæller hver dag, og det har rigtig stor betydning for jeres lille nye lillebror eller lillesøster og for hele jeres familie.

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder