Svar: Alkohol i starten af graviditeten
28. november 2014
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og kæmpe stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt også selvom det ikke var helt planlagt:)
Mange kvinder drikker alkohol først i graviditeten - netop fordi de, som du, ikke ved at de er gravide og derfor ikke kan tage de nødvendige forholdsregler. Og du er derfor ikke alene om at stå i denne situation og det er helt naturligt, at du har alle de tanker og bekymringer du har. Du vil jo gerne gøre det bedste for dit barn og du ved at du derfor ikke bør drikke - og derfor skal du også fremover gør alt det gode du kan, for at passe på dig selv og den lille I venter:)
Der er lavet forskellige undersøgelser omkring alkoholindtag tidligt i graviditeten, blandt andet projekt "Bedre sundhed for mor og barn" (BSMB-undersøgelsen) og ifølge den, så vil alkohol i graviditeten kunne medføre tidlig abort. I jeres tilfælde er du dog så langt henne, at dette burde være uden betydning - og måske er det dette jeres læge har ment, når han/hun har sagt, at dit indtag af alkohol ikke har haft nogen betydning…
Undersøgelsen har blandt andet også set på det der kaldes "binge-drinking", som betyder at man har enkelt stående episoder, hvor man drikker 5 genstande eller mere. Ved denne undersøgelse fandt man, at kvinder der havde haft mindst tre binge drinking episoder, havde en øget risiko for dødfødsel i forhold til kvinder, der aldrig havde drukket 5 eller flere genstande på én gang. Det så ikke ud til, at der er særlig grund til at være bange for at abortere, hvis man en enkelt gang har drukket mindst fem genstande ved en enkelt lejlighed.
Du fortæller, at du har været i byen to gange - hvor du har drukket - det man måske kan kalde for binge-drinking episoder og der burde ud fra ovenstående ikke være risiko ved dette.
Jeg tænker, at du skal prøve at tage det stille og roligt. Passe på med at læse på nettet, for det vil naturligt gøre, at du bekymrer dig ekstra - og sandsynligvis bekymrer dig unødigt. Og så skal du gøre alt hvad du kan, for at gøre det bedste nu - spise sundt, varieret, undgå rygning osv... Du skal også nyde din graviditet, følge kontrollerne hos læge og jordemoder - glæde dig til scanninger osv. som alt sammen vil give dig et billede af, at alt er som det skal være - og naturligvis lægge mærke til at den lille sparker, bevæger sig osv.
Stress kan naturligvis også påvirke graviditeten - så prøv at nyde det og sig til dig selv, at det er en sund og stærk lille baby I venter:)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske