Svar: Alkohol i starten af graviditeten

28. november 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære du

Tak for dit brev og kæmpe stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt også selvom det ikke var helt planlagt:)

Mange kvinder drikker alkohol først i graviditeten - netop fordi de, som du, ikke ved at de er gravide og derfor ikke kan tage de nødvendige forholdsregler. Og du er derfor ikke alene om at stå i denne situation og det er helt naturligt, at du har alle de tanker og bekymringer du har. Du vil jo gerne gøre det bedste for dit barn og du ved at du derfor ikke bør drikke - og derfor skal du også fremover gør alt det gode du kan, for at passe på dig selv og den lille I venter:)

Der er lavet forskellige undersøgelser omkring alkoholindtag tidligt i graviditeten, blandt andet projekt "Bedre sundhed for mor og barn" (BSMB-undersøgelsen) og ifølge den, så vil alkohol i graviditeten kunne medføre tidlig abort. I jeres tilfælde er du dog så langt henne, at dette burde være uden betydning - og måske er det dette jeres læge har ment, når han/hun har sagt, at dit indtag af alkohol ikke har haft nogen betydning…

Undersøgelsen har blandt andet også set på det der kaldes "binge-drinking", som betyder at man har enkelt stående episoder, hvor man drikker 5 genstande eller mere. Ved denne undersøgelse fandt man, at kvinder der ...

Annonce

... havde haft mindst tre binge drinking episoder, havde en øget risiko for dødfødsel i forhold til kvinder, der aldrig havde drukket 5 eller flere genstande på én gang. Det så ikke ud til, at der er særlig grund til at være bange for at abortere, hvis man en enkelt gang har drukket mindst fem genstande ved en enkelt lejlighed.

Du fortæller, at du har været i byen to gange - hvor du har drukket - det man måske kan kalde for binge-drinking episoder og der burde ud fra ovenstående ikke være risiko ved dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg tænker, at du skal prøve at tage det stille og roligt. Passe på med at læse på nettet, for det vil naturligt gøre, at du bekymrer dig ekstra - og sandsynligvis bekymrer dig unødigt. Og så skal du gøre alt hvad du kan, for at gøre det bedste nu - spise sundt, varieret, undgå rygning osv... Du skal også nyde din graviditet, følge kontrollerne hos læge og jordemoder - glæde dig til scanninger osv. som alt sammen vil give dig et billede af, at alt er som det skal være - og naturligvis lægge mærke til at den lille sparker, bevæger sig osv.

Stress kan naturligvis også påvirke graviditeten - så prøv at nyde det og sig til dig selv, at det er en sund og stærk lille baby I venter:)

Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.