Svar: Gravid og nervøs
7. juli 2014
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - Og stort tillykke med at du venter dig - det lyder som om at det er gået rigtig hurtigt, hvis du har fået fjernet spiralen for 9 uger siden og nu er 7 uger henne…:)
De smerter du oplever er højst sandsynligt ligamentsmerter. Ligamenter er de ledbånd, der holder din livmoder på plads i dit underliv og nu hvor du er gravid og din livmoder vokser og flytter lidt på sig, så vil ligamenterne strække sig og det er højst sandsynligt dette du kan mærke - det er som din læge har sagt helt normalt.
Nogle gange kan det hjælpe at du skifter stilling, så hvis du står op, så kan det hjælpe at du sætter dig ned. Hvis du ligger ned, så kan det hjælpe at du lægger dig om på den anden side osv. Det kan også nogle gange hjælpe med en varmepude. Du kan købe en pude som kan lunes i mikrobølgeovnen, hvis du har en sådan. De sælges flere steder blandt andet hos Matas og på Apoteket. Den skal naturligvis ikke være voldsomt varm, for det har det lille barn i din livmoder ikke godt af - men en lidt lun pude kan være rigtig dejligt.
Hvis du får rigtige smerter, voldsomme smerter på en måde, hvor du føler at du er nødt til at bukke dig sammen, fordi det gør ondt i maven/underlivet, så er det ikke ligamentsmerter og så skal du reagerer hurtigt. Det samme gælder, hvis du begynder at bløde fra skeden. Der er ikke noget som umiddelbart tyder på at du skulle være gravid uden for livmoderen - men får du smerter eller blødning, skal du naturligvis reagere.
Det er rigtig godt at du skal til lægen i næste uge og have lavet en gynækologisk undersøgelse. Lægen vil kunne se om din livmoder har den størrelse, som den normalt vil have, hvis du er gravid i 8 uge. Lægen vil også kunne henvise dig til en gynækolog, hvis det skønnes nødvendigt. Her vil du kunne blive scannet og man kan se om alt ser ud som det skal. Du kan tale med lægen om denne mulighed:)
Du kan naturligvis også vælge selv at betale for en scanning, som du godt kan få lavet allerede nu. Der vil man højst sandsynligt kunne se hjerteblink og man vil også kunne se om barnet ligger rigtigt i livmoderen og alt ser ud som det umiddelbart skal. Man kalder ofte denne tidlige scanning for en "trygheds-scanning" - jeg mener det koster mellem 300-600 kr:)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske