Svar: Gravid og nervøs

7. juli 2014

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære mor

Tak for dit brev - Og stort tillykke med at du venter dig - det lyder som om at det er gået rigtig hurtigt, hvis du har fået fjernet spiralen for 9 uger siden og nu er 7 uger henne…:)

De smerter du oplever er højst sandsynligt ligamentsmerter. Ligamenter er de ledbånd, der holder din livmoder på plads i dit underliv og nu hvor du er gravid og din livmoder vokser og flytter lidt på sig, så vil ligamenterne strække sig og det er højst sandsynligt dette du kan mærke - det er som din læge har sagt helt normalt.

Nogle gange kan det hjælpe at du skifter stilling, så hvis du står op, så kan det hjælpe at du sætter dig ned. Hvis du ligger ned, så kan det hjælpe at du lægger dig om på den anden side osv. Det kan også nogle gange hjælpe med en varmepude. Du kan købe en pude som kan lunes i mikrobølgeovnen, hvis du har en sådan. De sælges flere steder blandt andet hos Matas og på Apoteket. Den skal naturligvis ikke være voldsomt varm, for det har det lille barn i din livmoder ikke godt af - men en lidt lun pude kan være rigtig dejligt.

Hvis du får rigtige smerter, voldsomme smerter på en måde, hvor du føler at du er nødt til ...

Annonce

... at bukke dig sammen, fordi det gør ondt i maven/underlivet, så er det ikke ligamentsmerter og så skal du reagerer hurtigt. Det samme gælder, hvis du begynder at bløde fra skeden. Der er ikke noget som umiddelbart tyder på at du skulle være gravid uden for livmoderen - men får du smerter eller blødning, skal du naturligvis reagere.

Det er rigtig godt at du skal til lægen i næste uge og have lavet en gynækologisk undersøgelse. Lægen vil kunne se om din livmoder har den størrelse, som den normalt vil have, hvis du er gravid i 8 uge. Lægen vil også kunne henvise dig til en gynækolog, hvis det skønnes nødvendigt. Her vil du kunne blive scannet og man kan se om alt ser ud som det skal. Du kan tale med lægen om denne mulighed:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan naturligvis også vælge selv at betale for en scanning, som du godt kan få lavet allerede nu. Der vil man højst sandsynligt kunne se hjerteblink og man vil også kunne se om barnet ligger rigtigt i livmoderen og alt ser ud som det umiddelbart skal. Man kalder ofte denne tidlige scanning for en "trygheds-scanning" - jeg mener det koster mellem 300-600 kr:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger