Svar: Spist feta i Grækenland, skal jeg være bekymret?
7. oktober 2013
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede førstegangs mor
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med at du venter dit første barn:) Det lyder som om at du har det godt og som om at graviditeten skrider stille og roligt frem :)
Min umiddelbare tanke er, at du skal prøve at tage det stille og roligt g at der ikke umiddelbart er grund til bekymring. Fødevarestyrelsen skriver: "Hvis du er syg af listeria, kan du få meget variende symptomer - fra diarré og en mild influenzalignende infektion til blodforgiftning og/eller meningitis. Bakterien kan også fremkalde abort eller give sygdom hos fostre og nyfødte. Man kan blive syg få dage efter eller op til to måneder efter, at man er blevet smittet." Citat Fødevarestyrelsens leksikon.
Da det er fire måneder siden du var på ferie og spise fetaost, og da du ikke har haft nogen symptomer, hverken hos dig selv eller dit barn, så vil sandsynligheden for at du er smittet være meget lille.
Listeria monocytogenes findes overalt i miljøet og derfor også i de fleste rå madvarer. Vi spiser alle sammen bakterien en gang imellem uden at blive syge af det. Listeria bakterien vokser ved køleskabstemperatur og er især et problem med færdigvarer, der ikke er tilstrækkeligt varmebehandlet. Det gælder f.eks. bløde oste, især de som er fremstillet af upasteuriseret mælk. Bakterien kan også forekomme i kød, kødprodukter og grøntsager. Bakterien formere sig ved køleskabstemperatur, men dræbes ved opvarmning. Smitte med listeria er sjældent.
Hvis du bliver smittet som gravid, så vil sygdomforløbet ofte være mildt og du vil normalt få symptomer som feber, kulderystelser og ondt i maven. Og ja - man kan godt smitte sit ufødte barn uden selv at blive syg...MEN, når det er sagt, så er sandsynligheden for smitte lille og jeg synes ikke du skal gå rundt og være nervøs. Det ved jeg godt er lettere sagt end gjort...
Derfor synes jeg også at du skal drøfte det med din læge. Lægen vil højst sandsynligt kunne berolige dig, og vil også kunne tale med dig om, hvorvidt det er nødvendigt at henvise dig videre, tage blodprøver eller andet.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og at du ikke bliver yderligere bekymret, for det skønner jeg ikke, at der er grund til. Når jeg siger at du bør tale med lægen, så er det for at "gå med livrem og seler" og lægen ved naturligt meget mere om dette emne end jeg gør som sundhedsplejerske :)
Knus herfra og fortsat held og lykke - glæder mig til at følge dig i tiden frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske