Svar: Udebleven menstruation og cyste

13. maj 2013

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lusen

Tusind tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at I arbejder på et få en lille ny baby - jeg krydser fingre for at du er gravid ...

Du fortæller at du ved sidste graviditet først fik graviditetstegn, da du var ca 7 uger henne og jeg kan godt forstå at du derfor er i tvivl om, hvorvidt du kan regne med de graviditetstests du har taget - i princippet kan du også sagtens være gravid, selvom graviditetstesten er negativ.

Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG - som er graviditetshormonet. Når man bliver gravid, så vil du begynde at producere HCG. Nogle kvinder producerer HCG meget hurtigt og i meget store mængder og hos andre kvinder sker produktionen lidt langsommere og i mindre mængder - og derfor vil man nogle gange godt kunne opleve at graviditetstesten viser "falsk negativ".

HCG kan dog også måles ved en blodprøve og jeg synes derfor du skal tale med din læge om dette, for at få afklaret om du er gravid. Du vil også ...

Annonce

... kunne få en tid til en scanning, - det giver jo et billede af, hvad der foregår i din livmoder :) Hvis du er gravid vil man normalt omkring uge 4-5 kunne se en lille blommesæk, hvis opgave er at give fosteret næring indtil moderkagen tager over. Og omkring uge 6-7 vil man ofte kunne se det lille foster og vil ofte også kunne begynde at se hjerteblink.

Du skriver at du er i gang med fertilitetsbehandling og jeg synes derfor du skal kontakte dem og fortælle, hvad du oplever og drøfte, hvad I gør nu. Du kan naturligivs også kontakte din egen læge og bede om en henvisning til en gynækolog.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Den cyste du har fået konstateret skal du drøfte med læge/gynækolog. Det kan være ganske ufarligt og behøver ikke give problemer, det kan også være noget man skal holde øje med. Måske har du PCO - polycystisk ovarie syndrom - det kan give menstruationsforstyrrelser og kan være en årsag til at det er svært at blive gravid.

Håber du kan bruge dette lidt videre og krydser alt hvad krydses kan! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder