Svar: Udebleven menstruation og cyste
13. maj 2013
Alder:
0 mdr.
Kære Lusen
Tusind tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at I arbejder på et få en lille ny baby - jeg krydser fingre for at du er gravid ...
Du fortæller at du ved sidste graviditet først fik graviditetstegn, da du var ca 7 uger henne og jeg kan godt forstå at du derfor er i tvivl om, hvorvidt du kan regne med de graviditetstests du har taget - i princippet kan du også sagtens være gravid, selvom graviditetstesten er negativ.
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG - som er graviditetshormonet. Når man bliver gravid, så vil du begynde at producere HCG. Nogle kvinder producerer HCG meget hurtigt og i meget store mængder og hos andre kvinder sker produktionen lidt langsommere og i mindre mængder - og derfor vil man nogle gange godt kunne opleve at graviditetstesten viser "falsk negativ".
HCG kan dog også måles ved en blodprøve og jeg synes derfor du skal tale med din læge om dette, for at få afklaret om du er gravid. Du vil også kunne få en tid til en scanning, - det giver jo et billede af, hvad der foregår i din livmoder :) Hvis du er gravid vil man normalt omkring uge 4-5 kunne se en lille blommesæk, hvis opgave er at give fosteret næring indtil moderkagen tager over. Og omkring uge 6-7 vil man ofte kunne se det lille foster og vil ofte også kunne begynde at se hjerteblink.
Du skriver at du er i gang med fertilitetsbehandling og jeg synes derfor du skal kontakte dem og fortælle, hvad du oplever og drøfte, hvad I gør nu. Du kan naturligivs også kontakte din egen læge og bede om en henvisning til en gynækolog.
Den cyste du har fået konstateret skal du drøfte med læge/gynækolog. Det kan være ganske ufarligt og behøver ikke give problemer, det kan også være noget man skal holde øje med. Måske har du PCO - polycystisk ovarie syndrom - det kan give menstruationsforstyrrelser og kan være en årsag til at det er svært at blive gravid.
Håber du kan bruge dette lidt videre og krydser alt hvad krydses kan! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske