Svar: Menstruation, men ingen ægløsning
4. december 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Ninett
Tak for dit brev og dine skønne ord til mig :)
Hvor er det dejligt at du og din mand så brændende ønsker jer et barn sammen og jeg vil naturligvis krydse alt hvad krydses kan, for at det skal lykkes for jer.
Man kan godt have menstruation uden at man har ægløsning. Det kaldes Anovulatorisk blødning og det ses f.eks. nogle gange hos kvinder med PCO Polycystisk Ovariesyndrom, som er en af de hyppigste årsager til at kvinder i den fertile alder ikke bliver gravide. Det forekommer hos ca 10% af alle kvinder i den fertile alder - især hos unge ... Måske har du PCO?
I Danmark har vi en PCO forening, du kan læse mere på pcoinfo.dk. Her kan du læse om behandling, kost, få rådgivning til at mindske generne ved PCO - det må jo kaldes en gene at have menstruation der varer i 3 måneder ...
Nogle kvinder med PCO bliver gravide uden større problemer og det er måske derfor lægerne har sagt til dig at I skal se tiden an. Nu har I dog prøvet i 2 år og du har fået at vide at du ikke har ægløsning, men at du danner rigtig mange æg og det lyder for mig som om at du og din mand skal tale med en fertilitetsklinik. Prøv at tale med jeres læge om at få en henvisning.
Man kan blandt andet behandle med medicin, som i første omgang vil gøre at du udvikler et godt æg. Herefter følger man ægblærerenes vækst med scanninger og når der er udviklet et godt og modent æg kan man give en ægløsningssprøjte. Herefter kan du og din mand så have samleje eller man kan vælge at inseminere dig med hans sæd.
Jeg vil også foreslå dig at læse bogen "Spis dig gravid" af Charlotte Hartvig og Bjarne Stigsby.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og stort knus herfra!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske