Svar: Menstruation, men ingen ægløsning

4. december 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Ninett

Tak for dit brev og dine skønne ord til mig :)

Hvor er det dejligt at du og din mand så brændende ønsker jer et barn sammen og jeg vil naturligvis krydse alt hvad krydses kan, for at det skal lykkes for jer.

Man kan godt have menstruation uden at man har ægløsning. Det kaldes Anovulatorisk blødning og det ses f.eks. nogle gange hos kvinder med PCO Polycystisk Ovariesyndrom, som er en af de hyppigste årsager til at kvinder i den fertile alder ikke bliver gravide. Det forekommer hos ca 10% af alle kvinder i den fertile alder - især hos unge ... Måske har du PCO?

I Danmark har vi en PCO forening, du kan læse mere på pcoinfo.dk. Her kan du læse om behandling, kost, få rådgivning til at mindske generne ved PCO - det må jo kaldes en gene at have menstruation der varer i 3 måneder ...

Nogle kvinder med PCO bliver gravide ...

Annonce

... uden større problemer og det er måske derfor lægerne har sagt til dig at I skal se tiden an. Nu har I dog prøvet i 2 år og du har fået at vide at du ikke har ægløsning, men at du danner rigtig mange æg og det lyder for mig som om at du og din mand skal tale med en fertilitetsklinik. Prøv at tale med jeres læge om at få en henvisning.

Man kan blandt andet behandle med medicin, som i første omgang vil gøre at du udvikler et godt æg. Herefter følger man ægblærerenes vækst med scanninger og når der er udviklet et godt og modent æg kan man give en ægløsningssprøjte. Herefter kan du og din mand så have samleje eller man kan vælge at inseminere dig med hans sæd.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil også foreslå dig at læse bogen "Spis dig gravid" af Charlotte Hartvig og Bjarne Stigsby.

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og stort knus herfra!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.