Svar: Svømning
18. oktober 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Det er vigtigt at holde sig aktiv, når man er gravid og for mange kvinder er det rigtig dejligt at være i svømmehallen og bevæge sig i vandet. Fornemmelsen af at være vægtløs er for mange rigtig rar, netop under graviditeten :)
Der vil normalt ikke være problemer med at du dykker kortvarigt under vand, at du f.eks. svømmer under bøjerne i svømmehallen og du derfor kortvarigt ikke trækker vejret. Du skal naturligvis ikke dykke under vandet, så længe at din vejrtrækning bliver besværet. Det er vigtigt at du ikke oplever ubehag og du må på den måde ikke overanstrenge dig. Men hvis du kortvarigt lige er under vandet og har det godt med det og føler det rart, så burde det ikke være et problem.
Det handler meget om at du hele tiden lytter til din krop, lytter til hvad signaler kroppen sender, hvad bevægelser du kan lave i vandet uden at det virker ubehageligt. Og hvis du har det godt, slapper af og nyder det, så har dit barn det som regel også godt :)
Håber dette giver lidt ro, fortsat held og lykke med graviditeten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske