Svar: Haresyge
31. august 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev :)
Haresyge - eller Toxoplasmose som det også hedder, skyldes smitte med parasitten Toxoplasma gondii. De fleste af os vil på et eller andet tidspunkt blive smittet, men vil ikke mærke noget til det. Symptomerne vil ofte være lidt hævede lymfekirtler på halsen og måske lidt feber.
I følge statens seruminstitut vil ca. 27 % af de gravide have haft sygdommen før de er blevet gravide og vil derfor være immune.
Når man er opmærksom på denne sygdom hos gravide, er det fordi at hvis en gravid kvinde smittes, så kan sygdommen medføre f.eks. øjenskader hos det ufødte barn. Ofte fødes barnet uden symptomer.
Man smittes normalt via katte, mere præcist hvis man renser kattebakker, så man har kontakt med kattens afføring. Man kan også smittes, hvis man er i kontakt med inficeret råt kød, inficeret jord, inficerede dyr eller blod eller afføring fra smittede personer. Sandsynligheden for at blive smittet via en flue vil jeg skønne er minimal og ikke noget du skal gå og bekymre dig omkring.
Håber ovenstående giver dig lidt ro - og så vil jeg også anbefale dig at du taler med din læge, hvis du går og er bekymret for at du kan være smittet ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske