Svar: 2 gangs fødende - igangsætning
13. maj 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Kristine
Håber du allerede er gået i fødsel, når jeg nu svarer dig i dag ... Og hvor dejligt at høre fra dig igen, velkommen tilbage og stort tillykke med at I nu skal have en lille ny i familien :)
Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret, med den fødselshistorie du har bag dig og det vil være rigtig godt at du drøfter dette med jordemoder og fødselslæge. De er bedst til at rådgive dig, som sundhedsplejerske kan jeg desværre ikke fortælle dig, hvad der vil være det rigtige at gøre i din situation.
Beslutningen om at en fødsel skal sættes igang sker altid i samråd med en obstetrisk læge (en fødselslæge), som vil vurdere, hvilken type igangsættelse du vil have brug for. Man kan starte fødslen ved at give piller, der skal spises. Man kan give stikpiller, det der hedder vagitorier der føres op i skeden, man kan give ve-stimulerende drop, lægge et ballonkateter og man kan prikke hul på fosterhinden. Hvad lægen vælger du skal have afhænger helt af årsag til igangsættelsen og hvor lang du evt. er gået i fødsel, altså om livmoderhalsen er begyndt at afkortes og udvide sig osv.
Man behøver ikke nødvendigvis være indlagt i længere tid, fordi en fødsel sættes igang. Det afhænger helt af hvordan fødslen forløber og hvordan både mor og barn har det.
Hvor lang tid din igangsættelse og fødsel må tage afhænger også af hvordan både du og barnet har det. Det er igen en læge, der følger hele forløbet og som vurdere om andre igangsættelsesmetoder skal bruges eller om man skønner at det bliver nødvendigt at lave kejsersnit.
Jeg håber at det hele kommer til at gå rigtig godt, hvis du altså ikke allerede har født og så ønsker jeg dig det bedste og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske