Svar: Gravid og løft

21. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Line

Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)

Selvom det at være gravid ikke er en sygdom, så anbefales det at man ikke løfter for meget, når man er gravid. Det anbefales at du ikke løfter noget der vejer mere end 12 kg og den samlede løftemængde må ikke overstige 1000 kilo per dag. Når man er 7 måneder henne anbefales det at man kun løfter det halve, altså samlet set kun 500 kilo per dag.

Hvis man løfter meget, så vil det være en belastning for kroppen. Du kan udover at få ondt i ryggen og i bækkenet også få blødning og der er risko for abort eller for tidlig fødsel.

Når man har et barn i forvejen, så vil det være en rigtig god idé at indarbejde lidt nye vaner og det betyder at du skal sætte dig ned i højde ...

Annonce

... med din datter, når hun gerne vil i kontakt med dig, i stedet for at løfte hende op. Ligesom du naturligt skal sætte dig, når du tager hende på skødet osv. og meget gerne lære hende at hun selv kravler op på dit skød :) Det vil også være en rigtig god idé f.eks. at købe en lille trappestol eller lignende, så hun selv kan klatre op, hvor der er brug for det, så du ikke skal løfte hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når du har brug for at løfte, så er det vigtigt at du er opmærksom på løfteteknikken og at du husker at knibe sammen i din bækkenbund. Det er også vigtigt at du prøver at løfte ved at bruge styrken i dine ben og at du holder det du løfter så tæt ind til kroppen som muligt. Får du på nogen måde ondt, så skal du ikke løfte.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.