Svar: Gravid og løft
21. marts 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)
Selvom det at være gravid ikke er en sygdom, så anbefales det at man ikke løfter for meget, når man er gravid. Det anbefales at du ikke løfter noget der vejer mere end 12 kg og den samlede løftemængde må ikke overstige 1000 kilo per dag. Når man er 7 måneder henne anbefales det at man kun løfter det halve, altså samlet set kun 500 kilo per dag.
Hvis man løfter meget, så vil det være en belastning for kroppen. Du kan udover at få ondt i ryggen og i bækkenet også få blødning og der er risko for abort eller for tidlig fødsel.
Når man har et barn i forvejen, så vil det være en rigtig god idé at indarbejde lidt nye vaner og det betyder at du skal sætte dig ned i højde med din datter, når hun gerne vil i kontakt med dig, i stedet for at løfte hende op. Ligesom du naturligt skal sætte dig, når du tager hende på skødet osv. og meget gerne lære hende at hun selv kravler op på dit skød :) Det vil også være en rigtig god idé f.eks. at købe en lille trappestol eller lignende, så hun selv kan klatre op, hvor der er brug for det, så du ikke skal løfte hende.
Når du har brug for at løfte, så er det vigtigt at du er opmærksom på løfteteknikken og at du husker at knibe sammen i din bækkenbund. Det er også vigtigt at du prøver at løfte ved at bruge styrken i dine ben og at du holder det du løfter så tæt ind til kroppen som muligt. Får du på nogen måde ondt, så skal du ikke løfte.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske