Svar: En baby mere?
3. marts 2012
Alder:
0 mdr.
Kære mor til fire
Tak for dit dejlige brev som bare udsender oprigtig moderlig kærlighed til dine børn, - hvor dejligt! :)
Det at blive mor og være mor er så stor en drift i dig, at det vil du altid være, - med hud, hår og hjerte. Og lysten til at få flere børn, tror jeg aldrig vil slippe dig. Den dag, hvor I tager beslutningen om at nu er det sidste barn, vil du føle et stik i hjertet og du vil sandsynligvis længe efter være i tvivl og tænke - skal vi mon få en mere - for selvom du med hovedet kan tænke at det er fornuftigt ikke at få mere end fire børn og det har I aftalt, så hænger hjertet bare ikke altid sammen med dette ... Nogle gange vil det være rigtigt at følge hovedet, andre gange vil det være rigtigt at følge sit hjerte i denne situation og måske hører I til dem der skal have 5 børn ... :) I hvert fald er det en beslutning som I jo skal være to til at tage ... eller måske flere - hvad vil jeres børn synes ..? :)
Der er mange ting der spiller ind på, hvorvidt man vælger at få flere børn - som du selv skriver om man er sund og rask, om økonomien er i orden, arbejde osv. Ud over disse ting tænker jeg, at man også er nødt til at overveje den risiko, der naturligt er for at man f.eks. får et handicappet barn. Er kærligheden så stor og lysten til at få et barn mere så stor, at man kan overskue et barn med særlige behov og hvad vil det betyde for hele familien og de andre børn? Eller risikoen for at barnet bliver født for tidligt og du skal tilbringe flere måneder på hospitalet væk fra familien ogo de senfølger der kan komme senere ...
Jo ældre man bliver, jo større sandsynlighed er der også for at få tvillinger ... tænk hvis du bliver gravid igen og I så ikke ender med 5, men i stedet med 6 børn. Det er også en overvejelse værd at gøre sig. Et eller andet sted ville det være fantastisk, men er I klar til den overraskelse ...
Når man vælger at få børn så er det simpelthen en gave og det er som du skriver et lille mirakel hver gang. Det er så fantastisk at to mennesker kan lave et barn og det er fantastisk at se sine børn vokse op, udvikle sig og lære dem at kende. Og ja - det er for mange af os så fantastisk at vi gerne vil opleve det igen og igen :)
Men der er også mange ubekendte, der kan ske rigtig mange ting og når man virkelig har lyst, når man virkelig mærker lysten - så synes jeg det er en overvejelse værd om man også har lyst, hvis man får et handicappet barn eller situationen på en eller anden måde viser sig kompliceret. Er lysten og kærligheden så stor at man kan bære dette - hvis ja, så skal man naturligvis få et barn mere, men hvis nej, så skal man glæde sig over de sunde, raske og dejlige børn man nu har ...
Acceptere at det er slut kommer du sandsynligvis aldrig til, men du kan leve med det, fordi beslutningen i dit hjerte føles rigtig. Grunden til at du har svært ved at leve med det lige nu, tror jeg, er at du stadig føler at det at få nummer fem vil være alt værd :)
Håber du kan bruge dette videre og glæder mig til at høre om jeg på et tidspunkt skal lykønske med en nummer fem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske