Svar: En baby mere?

3. marts 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære mor til fire

Tak for dit dejlige brev som bare udsender oprigtig moderlig kærlighed til dine børn, - hvor dejligt! :)

Det at blive mor og være mor er så stor en drift i dig, at det vil du altid være, - med hud, hår og hjerte. Og lysten til at få flere børn, tror jeg aldrig vil slippe dig. Den dag, hvor I tager beslutningen om at nu er det sidste barn, vil du føle et stik i hjertet og du vil sandsynligvis længe efter være i tvivl og tænke - skal vi mon få en mere - for selvom du med hovedet kan tænke at det er fornuftigt ikke at få mere end fire børn og det har I aftalt, så hænger hjertet bare ikke altid sammen med dette ... Nogle gange vil det være rigtigt at følge hovedet, andre gange vil det være rigtigt at følge sit hjerte i denne situation og måske hører I til dem der skal have 5 børn ... :) I hvert fald er det en beslutning som I jo skal være to til at tage ... eller måske flere - hvad vil jeres børn synes ..? :)

Der er mange ting der spiller ind på, hvorvidt man vælger at få flere børn - som du selv skriver om man er sund og rask, om økonomien er i orden, arbejde osv. Ud over disse ting tænker jeg, at man også er nødt til at overveje den risiko, der naturligt er for at man f.eks. får et handicappet barn. Er kærligheden så stor og lysten til at få et barn mere så stor, at man kan overskue et barn med særlige behov og hvad vil det betyde for hele familien og de andre børn? Eller risikoen for at barnet bliver født for tidligt og du skal tilbringe flere måneder på hospitalet væk fra familien ogo de ...

Annonce

... senfølger der kan komme senere ...

Jo ældre man bliver, jo større sandsynlighed er der også for at få tvillinger ... tænk hvis du bliver gravid igen og I så ikke ender med 5, men i stedet med 6 børn. Det er også en overvejelse værd at gøre sig. Et eller andet sted ville det være fantastisk, men er I klar til den overraskelse ...

Når man vælger at få børn så er det simpelthen en gave og det er som du skriver et lille mirakel hver gang. Det er så fantastisk at to mennesker kan lave et barn og det er fantastisk at se sine børn vokse op, udvikle sig og lære dem at kende. Og ja - det er for mange af os så fantastisk at vi gerne vil opleve det igen og igen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men der er også mange ubekendte, der kan ske rigtig mange ting og når man virkelig har lyst, når man virkelig mærker lysten - så synes jeg det er en overvejelse værd om man også har lyst, hvis man får et handicappet barn eller situationen på en eller anden måde viser sig kompliceret. Er lysten og kærligheden så stor at man kan bære dette - hvis ja, så skal man naturligvis få et barn mere, men hvis nej, så skal man glæde sig over de sunde, raske og dejlige børn man nu har ...

Acceptere at det er slut kommer du sandsynligvis aldrig til, men du kan leve med det, fordi beslutningen i dit hjerte føles rigtig. Grunden til at du har svært ved at leve med det lige nu, tror jeg, er at du stadig føler at det at få nummer fem vil være alt værd :)

Håber du kan bruge dette videre og glæder mig til at høre om jeg på et tidspunkt skal lykønske med en nummer fem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder