Svar: Rå kartofler
15. oktober 2011
Alder:
0 mdr.
Kære LSK
Tak for dit brev - det er godt du skriver! :) Tag det helt roligt, der er højst sandsynligt ikke sket nogen påvirkning af dit barn, fordi du har spist kartofler, der ikke var helt gennemkogt.
Det er rigtigt at man normalt ikke bør spise rå kartofler. Det skyldes at kartoffelplanter indeholder alkaloider, der er giftstoffer. Alkaloiderne findes dog mest i de grønne kartoffelblade og i de spirer der kan komme på kartofler, hvis kartoflerne ligger for længe.
Indholdet af alkaloider er normalt lavt i de kartofler vi køber i dag, og det er normalt ikke farligt at spise en enkelt rå kartoffel. Især ikke nye kartofler - det er mest de gamle spirende kartofler, vi skal holde os fra, ligesom de kartofler der er blevet grønne også bør kasseres.
Så ro på hos dig - og nyd din graviditet - og stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske