Svar: Lykkepiller samt koffeinfri kaffe

19. juni 2011

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Gabrilla

Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt for jer :)

Din datter bør ikke drikke kaffe, heller ikke selvom du lige nu drikker kaffe uden koffein. Kaffe er en voksendrik og skal ses som et nydelsesmiddel og bør ikke gives til børn ... :) Heller ikke selvom hun gerne vil have det og godt kan lide det.

Det er vigtigt at du holder igen og allerede nu øver dig i at sige "nej", så der også her, er regler for hvad mor drikker og regler for hvad Alba drikker :) Og så skal du kunne rumme den frustration der så opstår, når verden ikke er helt som Alba gerne vil det - at kunne rumme hendes frustration betyder at du kan holde ud at hun har det som hun har det, at du ikke prøver at ændre det og at du ikke tager det personligt. Hun må gerne blive ked af det, vred og frustreret, det er okay, men hun skal stadig ikke have kaffe :)

Med hensyn til Zoloft og antidepressiv medicin, så har der, som du også har læst, været en del debat i pressen vedr. brug af antidepressiv medicin i graviditeten og risikoen for det ufødte barn. Det er korrekt at det har været fremme at to mødre, uafhængigt at hinanden, har mistet deres barn. Formentlig på grund af behandling med Fluoxetin (Fontex) under graviditet og i ammeperiode. Det ene barn var 11 dage gammelt, det andet barn 11 timer gammelt.

Det har naturligvis givet en del bekymring og det er noget lægerne er opmærksomme på, når de udskriver medicin til gravide og ammende.

Anbefalingerne er normalt, at en medicinsk behandling altid skal overvejes, når der er tale om gravide og ammende kvinder. Det er vigtigt at du sammen med din læge eller en psykiater finder ud af, hvorvidt du skal fortsætte nuværende behandling eller om der skal ændres i dosis, præparat eller andet.

Når lægen vælger at du skal fortsætte behandling, så er det sandsynligvis ud fra en vurdering af at den lille risiko der er for alvorlige bivirkninger hos dit barn, ikke er væsentlig i forhold til den risiko der er ved at fjerne medicinen fra dig. Du ...

Annonce

... har brug for din medicin.

Det vil normalt være sådan, at man vælger at behandle med lavest mulige dosis i graviditeten.

Det anbefales at behandle med Citalopram og Sertralin (Zoloft som du får) som første valg. Dette fordi de, med den viden man har i dag, giver mindst risiko for alvorlige bivirkninger hos barnet. De nyere antidepressive præparater som f.eks. escitalopram, venlafaxin, duloxetin, mirtazalin samt fluoxetin og paroxetin bør undgås.

Man må godt amme, når man tager Zoloft. Tidligere frarådede man rutinemæssigt amning, når mødre fik antidepressivt medicin, det gør man ikke mere. Man har nu større viden om antidepressiv behandling i forhold til amning. Du skal tale med din læge eller psykiater omkring amning og overveje amning. Vælger du at amme, er det vigtigt at du er opmærksom på evt. bivirkninger hos dit barn. Det kan være sløvhed hos barnet, manglende trivsel og manglende vægtøgning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det anbefales også at man tager sin antidepressive medicin om aftenen, lige efter at man har ammet barnet til putning og at man så supplerer med modermælkserstatning til natten.

Der er lavet forskellige studier, som tyder på at mælkemængden nedsættes, når man tager antidepressiv medicin og at det ofte er nødvendigt at supplere amning med modermælkserstatning.

Det er altså ikke udelukket at kunne amme, når du tager Zoloft, men du skal sandsynligvis supplere med flaske og modermælkserstatning og du skal lægge mærke til bivirkninger hos barnet og så forsøge med en rytme, hvor du tager din medicin om aftenen og ikke om morgenen - fordi det vil mindske overførslen af medicin til dit barn, netop fordi barnet jo så kan få flaske om natten.

Hvis du ikke har nogen ønsker om at amme og gerne med det samme vil give flaske, så kan du naturligvis også gøre det. I givet fald kan du bede om allerede på sygehuset at få nogle piller der stopper dannelsen af mælk, så du ikke får problemer med mælkedannelse, brystbetændelse osv.

Håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år