Svar: Amning og graviditetsønske
30. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvor dejligt at I allerede har lyst til at få en lille en mere :)
Både fertilitet, seksualitet og prævention har betydning for vores evne til at reproducere og amning spiller ind på alle 3 dele. Man ved at kvinder som ammer, har en reduceret mulighed for at blive gravide, men helt hvordan det hænger sammen er endnu ikke klarlagt.
Man ved at det at børn dier og hyppigheden af at barnet kommer til bryst har betydning fordi det hindrer ægløsning. Dertil kommer at amning nogle gange spiller ind på slimhinden i livmoderen, i livmoderhalsen - det er således ikke unormalt at kvinder har problemer med tørhed i skeden, når de ammer og derfor ofte har behov for at der bruges glidecreme ved samleje.
Undersøgelser lavet i blandt andet Danmark og Skotland viser at en kvinde ikke får ægløsning, hvis hun ammer mindst 6 gange i døgnet og amninger udgør mindst 65 minutter. Der er modsat også lavet undersøgelser som viser at nogle kvinder ikke har ægløsning selvom de ammer mindre end dette...
Der er rigtigt mange faktorer som spiller ind og det er meget komplekst at gå ind i her. Helt overordnet kan man dog sige at der er stor variation fra kvinde til kvinde og mellem første, anden, tredie fødsel osv. Intet er fuldstændig ens.
Det er svært at vide, hvornår du vil få din menstruation. Nogle kvinder får den hurtigt efter fødslen, også selvom de ammer, andre kvinder får den først når barnet er 1½ år - også selvom de ikke ammer ... Det er mit indtryk at mange kvinder får deres menstruation igen 8-10 måneder efter fødslen, sandsynligvis sammenhængende med at ammefrekvensen her er sat meget ned.
Da man har ægløsning ca. 14 dage før menstruationsblødningen, så kan man i princippet godt blive gravid, selvom man ikke har fået sin menstruation efter fødslen. Det er derfor det anbefales at man bruger prævention, hvis man ikke vil være gravid igen meget hurtigt.
Men hvornår du får menstruation er altså svært at sige og derfor er det også svært at sige, hvornår du evt. vil kunne blive gravid. Amningen kan have indflydelse, men hvis man kun ammer 3 gange i døgnet, så vil sandsynligheden for at kunne blive gravid være til stede. Modsat, så kan det altså hos nogle kvinder også betyde at de ikke har ægløsning og derfor ikke kan blive gravide.
Men skal man så stoppe amning, for at sætte systemet igang? Det synes jeg ikke. Din datter har brug for din mælk og et eller andet sted, så tænker jeg at naturen må gå sin gang. Du bliver gravid igen når din krop er klar til det og den proces skal man vel ikke fremskynde - og igen, der er ingen der siger at din krop går igang og din ægløsning starter fordi du så vælger at stoppe amning nu. Som sagt er der også kvinder der først få menstruation 1½ år efter fødslen, også selvom de ikke ammer - og hører du til dem, så er det jo et eller andet sted synd for din datter, at hun ikke har fået lov til at amme ..:)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre og glæder mig til at kunne lykønske dig, når det på et tidspunkt bliver aktuelt igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske