Svar: Ny graviditet og antistoffer
21. maj 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Du er nødt til at tale med en obstetriker (fødselslæge) omkring dette, for det går ud over min ekspertise som sundhedsplejerske og for at få præcist svar, er du nødt til at tale med en læge, som har kendskab til din situation og ved præcist, hvad antistoffer du har dannet:)
Men jeg kan fortælle dig det jeg ved:
Det at have et barn i sig, er helt teoretisk at have et fremmedlegeme i sin krop - og nogle gange betyder det, at man som mor begynder at danne antistoffer mod barnet. Dette kaldes for immunisering.
Det mest almindelige er Rhesus-immunisering, som opstår hvis en Rhesus-negativ mor er gravid med et Rhesus-positivt barn. Der findes dog mange andre typer af immunisering.
Når man som gravid kvinde begynder at danne antistoffer, så er det for at nedkæmpe de fremmede celler fra barnet - simpelthen fordi kroppen opfatter barnet som et fremmedlegeme. Hvis moderens antistoffer passerer over til barnet, så vil det kunne ødelægge barnets blodceller og det kan gøre at barnet får blodmangel - det er farligt. Allerede mens barnet ligger i maven, vil blodmangel kunne belaste barnets hjerne og lunger.
I Danmark forebygger vi Rhesus-immunisering ved at give Anti-D-immunglobulin til alle kvinder der er Rhesus negative og som føder et Rhesus-positivt barn. Dette for at forebygge skade/problemer ved næste graviditet. Man giver også Anti-D til Rhesus-negative kvinder der aborterer.
Hvis man har dannet antistoffer i en tidligere graviditet, som du har - så vil dit immunsystem reagere hurtigt og meget kraftigt, hvis du bliver gravid igen og din krop opfatter barnet som et fremmedlegeme. Når først dannelsen af antistoffer er aktiveret, så kan man ikke forhindre det i at ske - derfor vil man, hvis du bliver gravid igen, følge dig tæt og tage mange blodprøver og hele tiden overveje, hvorvidt man bliver nødt til at sætte fødslen igang før tid.
Hvis barnet bliver påvirket og viser sig at have blodmangel, så kan man give barnet blodtransfusion, imens det ligger i din livmoder - det kan redde barnets liv. Det er meget alvorligt, hvis der sker immunisering og barnet får blodmangel - det kan give barnet hjerneskade ...
Som sagt skal du tale med en obstetriker. Det vil være helt relevant at du taler med lægen om, hvordan du bør forholde dig. Det kan godt være at lægerne skønner at risikoen for immunisering er lille eller hvis det sker, at de kan have det under kontrol - det kan også være at de siger til dig, at risikoen ved en ny graviditet vil være stor og at du derfor skal overveje, hvorvidt det er værd at tage den chance ... :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske