Svar: Ny graviditet og antistoffer

21. maj 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Du er nødt til at tale med en obstetriker (fødselslæge) omkring dette, for det går ud over min ekspertise som sundhedsplejerske og for at få præcist svar, er du nødt til at tale med en læge, som har kendskab til din situation og ved præcist, hvad antistoffer du har dannet:)

Men jeg kan fortælle dig det jeg ved:

Det at have et barn i sig, er helt teoretisk at have et fremmedlegeme i sin krop - og nogle gange betyder det, at man som mor begynder at danne antistoffer mod barnet. Dette kaldes for immunisering.

Det mest almindelige er Rhesus-immunisering, som opstår hvis en Rhesus-negativ mor er gravid med et Rhesus-positivt barn. Der findes dog mange andre typer af immunisering.

Når man som gravid kvinde begynder at danne antistoffer, så er det for at nedkæmpe de fremmede celler fra barnet - simpelthen fordi kroppen opfatter barnet som et fremmedlegeme. Hvis moderens antistoffer passerer over til barnet, så vil det kunne ødelægge barnets blodceller og det kan gøre at barnet får blodmangel - det er farligt. Allerede mens barnet ligger i maven, vil blodmangel kunne belaste barnets hjerne og lunger.

I Danmark forebygger vi Rhesus-immunisering ved at give Anti-D-immunglobulin til alle kvinder der er Rhesus negative og som føder et Rhesus-positivt barn. Dette for at forebygge ...

Annonce

... skade/problemer ved næste graviditet. Man giver også Anti-D til Rhesus-negative kvinder der aborterer.

Hvis man har dannet antistoffer i en tidligere graviditet, som du har - så vil dit immunsystem reagere hurtigt og meget kraftigt, hvis du bliver gravid igen og din krop opfatter barnet som et fremmedlegeme. Når først dannelsen af antistoffer er aktiveret, så kan man ikke forhindre det i at ske - derfor vil man, hvis du bliver gravid igen, følge dig tæt og tage mange blodprøver og hele tiden overveje, hvorvidt man bliver nødt til at sætte fødslen igang før tid.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis barnet bliver påvirket og viser sig at have blodmangel, så kan man give barnet blodtransfusion, imens det ligger i din livmoder - det kan redde barnets liv. Det er meget alvorligt, hvis der sker immunisering og barnet får blodmangel - det kan give barnet hjerneskade ...

Som sagt skal du tale med en obstetriker. Det vil være helt relevant at du taler med lægen om, hvordan du bør forholde dig. Det kan godt være at lægerne skønner at risikoen for immunisering er lille eller hvis det sker, at de kan have det under kontrol - det kan også være at de siger til dig, at risikoen ved en ny graviditet vil være stor og at du derfor skal overveje, hvorvidt det er værd at tage den chance ... :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre