Svar: Pres forneden

21. februar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Det er helt normalt at have tyngde fornemmelse, når man er gravid - men jeg synes du skal ringe til din læge og lige få tjekket, at alt er som det skal være. Som du skriver, har du jo født før - men den her fornemmelse er anderledes og ikke noget du umiddelbart husker, og derfor synes jeg det er en god idé at du lige bliver tjekket en ekstra gang.

Hvis det viser sig at du er ved at gå i fødsel, så vil man sandsynligvis give dig noget til at stoppe eventuelle veer, fordi man ved at det har stor betydning at gå så langt som muligt - hver dag tæller i forhold til barnets velbefindende.

Et barn der bliver født i uge 33 vil godt kunne overleve. Man taler om for tidlig fødsel, hvis man er født mellem uge 33 og 37 og børn der fødes i uge 34 vil ofte kunne trække ...

Annonce

... vejret selv og nogle vil også have udviklet sutterefleks og kunne spise selv. Men der er stadig tale om et umodent barn, som har brug for ekstra støtte og hjælp de første uger.

Nogle gange vil man give barnet et lungemodnende stof, som hjælper barnets lunger til at modnes og dermed bedre kunne trække vejret. Man vil ofte også lægge barnet i C-pap, der er en lille plastikdims, der sættes i barnets næse. Via den får barnet lidt ekstra luft, evt. iblandet ilt. Barnet trækker selv vejret, men får ekstra støtte af C-pap´en.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Barnet vil ofte også få mælk via sonde, men vil som sagt ofte kunne begynde at die lidt ved mors bryster omkring 34 uge ...

Så - til lægen med dig, få tjekket, hvad det er du mærker. Måske har du blærebetændelse?

Knus herfra og fortæl endelig hvad der sker :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.