Svar: 1. barn 4 måneder - Ønsker 2. graviditet
8. februar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Michelle
Hvor er det dejligt at det at blive forældre, har været så stor en glæde for jer, at I allerede arbejder på at få en til :) Børn er bestemt en gave og det er enormt berigende, at se sine børn vokse op, udvikle sig og ikke mindst, se deres forskelligheder.
Det er dejligt at have mange børn, men det er også hårdt arbejde, at fordele sol og vind lige, at se dem som de forskellige personer de er og netop have tid og overskud til at anerkende dem hver især - og ja, det er dejligt at have børn med kort aldersforskel, men det er også dejligt, når der er længere tid imellem dem, der er fordele og ulemper ved alt :)
Med hensyn til ny graviditet, så er det sådan at netop amning på verdensplan er den hyppigst anvendte præventionsform. At man ammer, er en væsentlig årsag til at børn fødes med et øget interval i de fattigste lande.
Amning beskytter ca 98% mod graviditet hvis:
- Barnet er mindre end 6 måneder gammelt
- Barnet udelukkende ammes (ikke får skemad eller flaske)
- Barnet bliver ammet mindst 6 gange i døgnet, uden længere interval mellem amningerne end 6 timer
I Danmark ammer man normalt ikke så tæt, som her beskrevet og derfor anbefales det normalt at man bruger prævention, hvis man ikke ønsker at blive gravid. 1½ procent af alle aborter i Danmark foretages inden for det første år efter sidste fødsel ...
Så sagt med andre ord, når man som jer, gerne vil være gravid, så er det ganske fornuftigt at nedbringe ammehyppigheden og på sigt stoppe med at amme. Fordi du naturligt vil få sat hurtigere gang i din normale cyklus, få menstruation og dermed kunne blive gravid. Du skal altså gøre det modsatte af det man anbefaler, når amning bruges som præventionsmiddel.
Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske