Svar: 1. barn 4 måneder - Ønsker 2. graviditet

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Michelle

Hvor er det dejligt at det at blive forældre, har været så stor en glæde for jer, at I allerede arbejder på at få en til :) Børn er bestemt en gave og det er enormt berigende, at se sine børn vokse op, udvikle sig og ikke mindst, se deres forskelligheder.

Det er dejligt at have mange børn, men det er også hårdt arbejde, at fordele sol og vind lige, at se dem som de forskellige personer de er og netop have tid og overskud til at anerkende dem hver især - og ja, det er dejligt at have børn med kort aldersforskel, men det er også dejligt, når der er længere tid imellem dem, der er fordele og ulemper ved alt :)

Med hensyn til ny graviditet, så er det sådan at netop amning på verdensplan er den hyppigst anvendte præventionsform. At man ammer, er en væsentlig årsag til at børn fødes med et øget interval i de fattigste lande.

Amning beskytter ca 98% mod graviditet ...

Annonce

... hvis:

- Barnet er mindre end 6 måneder gammelt
- Barnet udelukkende ammes (ikke får skemad eller flaske)
- Barnet bliver ammet mindst 6 gange i døgnet, uden længere interval mellem amningerne end 6 timer

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I Danmark ammer man normalt ikke så tæt, som her beskrevet og derfor anbefales det normalt at man bruger prævention, hvis man ikke ønsker at blive gravid. 1½ procent af alle aborter i Danmark foretages inden for det første år efter sidste fødsel ...

Så sagt med andre ord, når man som jer, gerne vil være gravid, så er det ganske fornuftigt at nedbringe ammehyppigheden og på sigt stoppe med at amme. Fordi du naturligt vil få sat hurtigere gang i din normale cyklus, få menstruation og dermed kunne blive gravid. Du skal altså gøre det modsatte af det man anbefaler, når amning bruges som præventionsmiddel.

Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2