Svar: Sushi - 0 mdr.

4. februar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære LL

Når man er gravid og når man ammer, må man gerne spise sushi. Og der skulle normalt ikke være problemer med at spise sushi, når du er på restaurant. Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før salg.

Det er vigtigt at fryse rå fisk ned til -20 C i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Når man er gravid og spiser Sushi, skal man være særligt opmærksom på anbefalingerne om at holde igen med de store rovfisk. Tun, som ofte bruges i sushi, er en rovfisk. Du kan roligt spise op til 100 g. rovfisk om ugen, hvilket svarer til 5-6 stk. tun-nigiri eller ca. 20 stk. california rolls med tun, da fisken kun udgør en lille del af sushi-rullen.

Det er dog en god idé at gå efter forskellige sushi-varianter, fordi du på den måde får flere forskellige ...

Annonce

... vitaminer og mineraler fra forskellige fisk.

Sushi er sundt, det har et lavt indhold af kalorier og fisk indeholder proteiner, der er nødvendige for opbygning af muskler og derudover de vigtige omega-3 fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse). Undersøgelser viser også at fedtsyrerne har betydning for ikke at føde for tidligt og betydning for at barnets fødselsvægt er normal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit barn. Det gælder også efter fødslen, hvor omega-3 fedtsyrerne vil gå via modermælken over til barnet.

Sushi indeholder også ofte tang og netop i tang er der også mange gode mineraler og vitaminer. Det er sundt for både hud og hår.

Så god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.