Svar: Natarbejde og graviditet

9. januar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Natarbejdende

I følge ugeskrift for læger fra 2006 så vil en nattevagt en gang imellem ikke skade helbredet, heller ikke når man er gravid.

Mange arbejder om natten og det er kun fast natarbejde, som kan være skadeligt. Det kan give risiko for hjerte-kar-sygdomme, mavetarmlidelse osv.

Der er sandsynligvis lavet en overenskomst omkring hvor mange nattevagter du må have som gravid, med det arbejde du har. Du kan derfor kontakte din fagforening og høre, hvordan du skal forholde dig.

Det er klart at hvis man arbejder meget hårdt, har mange lange ...

Annonce

... vagter, har mange skiftende vagter, sover dårligt, spiser uregelmæssigt osv. så vil man blive påvirket af det og det vil især ikke være særlig rart, når man er gravid. De fleste arbejdssteder tager da også hensyn til gravide og det vil normalt være muligt at finde en ordning som alle er tilfredse med ...

Det er dokumenteret at fast nattearbejde kan være belastende for helbreddet, men der er ikke dokumentation for at det samme gælder skiftende vagter eller en nattevagt en gang imellem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder