Svar: Fetaost og graviditet

9. januar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære LL

Man må gerne spise ost, når man er gravid. Ost er en udmærket måde at få lidt ekstra kalk på og det er vigtigt. Hvis man ikke drikker mælk, spiser ost eller surmælksprodukter er det vigtigt at indtage ekstra kalk under graviditeten.

Men der er visse oste som man skal undgå og det drejer sig om ost fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk). En del udenlandske oste er upasteuriserede og det er især udenlandsk ost, som man skal være påpasselig med.

Der er enkelte gårde i Danmark som har fået dispensation fra Fødevarestyrelsen om at de må lave ost af upasteuriseret mælk, men det er ikke oste, som findes i den normale dagligvarehandel og der er i Danmark en lovgivning omkring netop denne problematik. I følge loven skal man i Danmark bruge pasteuriseret mælk til ost og du burde således uden problemer kunne spise dansk produceret ost.

Det er vigtigt at man spiser frisk ost og altså spiser den inden for få dage efter åbning, samt at man overholder udløbsdatoer og opbevaringstemperaturer.

Der kan i bløde oste, som er fremstillet af upasteuriseret mælk være bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at ...

Annonce

... blive syge af det. Men hos en gravid er det vigtigt at undgå smitte med Listeria.

Oste fremstillet i Danmark og lavet af pasteuriseret mælk burde ikke indeholde listeria moncytogenes, men jeg kan naturligvis ikke give dig en garanti. Det er dog de upasteuriserede oste man advarer imod ... og der er som sagt normalt ikke problemer med at spise danske oste.

Køber du således et dansk produkt, så burde det være i orden - også selvom det ikke fremgår af indholdsdeklarationen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fetaost og netop betegnelsen "fetaost" vil normalt betyde at osten er produceret i Grækenland eller Italien. EF-domstolen har i 2005 besluttet at dansk fetaost ikke må hedde feta. I stedet bruges andre betegnelser som "hvid ost i saltlage" eller lignende. Så køber du danskproduceret "fetaost" vil det altså ikke hedde "feta", bare så du er opmærksom på det.

Tager du på en restaurant og får serveret en ostetallerken eller har lyst til at gå ombord i deres fetaost fra buffetten, så vil jeg anbefale dig, at du lige forhører dig om, hvad type oste det er de serverer ... Der er ingen regler om at man på restauranter kun må servere dansk producerede oste, her kan du få tilbudt oste fra hele verden :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder