Svar: Stort symfysemål
17. december 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Når jordmoderen måler symfysefundusmål, så er det for at vurdere om barnet vokser som det skal. Det at måle livmoderens størrelse kan give et billede af, om alt er som det skal være.
Hvis man oplever at symfysefundus målet enten er mindre eller større end forventet, så vil man normalt undersøge om terminsberegningen er rigtig. Dette evt. ved at kontrollere med en ultralydsscanning.
Der kan godt være en variation fra kvinde til kvinde, ligesom det også kan have noget at sige, hvorvidt man har været gravid og født før. Det vil f.eks. være meget normalt at du bliver hurtigt større 4 gang du er gravid, end hvis du var førstegangsgravid. En tommelfingerregel er at symfysefundusmål er 2 mindre end gestationsalder. Det vil sige, at når man er i 28 uge, så vil man have et SF mål på 26 cm.
Men igen - der er forskel og det er dit fjerde barn og din scanning har været normal. Og ja du lyder til at være stor i forhold til hvor langt du er henne ... men det kan være helt normalt.
Et stort symfysefundusmål kan være tegn på at terminen er beregnet forkert. Det kan også være tegn på at man venter tvillinger og så kan det være tegn på at fosteret står meget højt eller at det er en stor baby du venter dig. Det kan også, som du spørger til, skyldes at du danner meget fostervand. Mødre med sukkersyge har f.eks. risiko for at danne ekstra meget fostervand i graviditeten.
Hvis man mistænker dette hos dig, så vil man igen ultralydsscanne dig for at be- eller afkræfte dette. Behandling er der ikke rigtig noget af, skyldes det sukkersyge, vil man behandle dette.
Du er nødt til at se hvad tiden bringer, stadig nyde den lille i din mave, slappe af og prøve at tænke på noget godt og ikke bekymre dig for meget. Du kan lige nu hverken gøre fra eller til, men må bare passe rigtig godt på dig selv :) Og så synes jeg du skal tale med læge eller jordemoder om at blive scannet igen, hvis dit symfysefundusmål stadig ligger så meget over gennemsnittet.
Ha en rigtig god jul og pas godt på hinanden.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske