Svar: Stort symfysemål

17. december 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Når jordmoderen måler symfysefundusmål, så er det for at vurdere om barnet vokser som det skal. Det at måle livmoderens størrelse kan give et billede af, om alt er som det skal være.

Hvis man oplever at symfysefundus målet enten er mindre eller større end forventet, så vil man normalt undersøge om terminsberegningen er rigtig. Dette evt. ved at kontrollere med en ultralydsscanning.

Der kan godt være en variation fra kvinde til kvinde, ligesom det også kan have noget at sige, hvorvidt man har været gravid og født før. Det vil f.eks. være meget normalt at du bliver hurtigt større 4 gang du er gravid, end hvis du var førstegangsgravid. En tommelfingerregel er at symfysefundusmål er 2 mindre end gestationsalder. Det vil sige, at når man er i 28 uge, så vil man have et SF mål på 26 cm.

Men igen - der er forskel og det er dit fjerde barn og din scanning har været normal. Og ja du lyder til at være stor i forhold til hvor langt du er henne ... men det kan være helt normalt.

Et ...

Annonce

... stort symfysefundusmål kan være tegn på at terminen er beregnet forkert. Det kan også være tegn på at man venter tvillinger og så kan det være tegn på at fosteret står meget højt eller at det er en stor baby du venter dig. Det kan også, som du spørger til, skyldes at du danner meget fostervand. Mødre med sukkersyge har f.eks. risiko for at danne ekstra meget fostervand i graviditeten.

Hvis man mistænker dette hos dig, så vil man igen ultralydsscanne dig for at be- eller afkræfte dette. Behandling er der ikke rigtig noget af, skyldes det sukkersyge, vil man behandle dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er nødt til at se hvad tiden bringer, stadig nyde den lille i din mave, slappe af og prøve at tænke på noget godt og ikke bekymre dig for meget. Du kan lige nu hverken gøre fra eller til, men må bare passe rigtig godt på dig selv :) Og så synes jeg du skal tale med læge eller jordemoder om at blive scannet igen, hvis dit symfysefundusmål stadig ligger så meget over gennemsnittet.

Ha en rigtig god jul og pas godt på hinanden.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor