Svar: Tynger nedad
30. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Vores livmoder er en muskel, der arbejder lidt hele tiden. Nogle gange trækker den sig sammen og slapper af igen. Det er helt normalt at have sammentrækninger i livmoderen. Nogle kvinder mærker det, når de f.eks. har menstruation eller hvis de f.eks. får en orgasme, så det er normalt at kunne mærke at 'livmoderen spænder sig op'/trækker sig sammen.
Når man er gravid, så mærkes dette tydeligere fordi livmoderen vokser og barnet begynder at bevæge sig ind i livmoderen. Fra ca uge 18 og frem mod slutningen af graviditeten vil livmoderens sammentrækninger ofte kunne føles mere og mere tydeligt og det er det man kalder plukveer.
Alle gravide har plukkeveer og gennemsnitligt vil de fleste kvinder mærke flest plukveer fra uge 28 og frem mod fødslen. Det er livmoderen der 'laver gymnastik' og forbereder sig på at barnet skal fødes, at livmoderhalsen skal blive blødere, begynde at udvide sig, at blodgennemstrømningen i moderkagen skal øges og at de rigtige veer skal gå igang.
Det er normalt at kvinder der har født før, oplever at få tidligere plukveer, end førstegangsfødende kvinder. Derfor er det ikke unormalt, at du som flergangsfødende kan mærke plukveer nu hvor du er i uge 21.
MEN, for der er jo altid et men ... Dine plukveer må ikke gøre ondt og de må ikke være så voldsomme, at du føler du er nødt til at stoppe det du er igang med - og det har jeg faktisk indtryk af at de er. Du fortæller at I var ude at handle og den plukve du får her, er så voldsom at du stopper op, står stille og du mærker at barnet tynger nedad - en fornemmelse du kender fra langt senere i graviditeten, netop fordi du har været gravid før. Det lyder som en plukve der er for voldsom.
Jeg synes derfor du skal forholde dig så meget i ro som muligt og så tale med lægen på mandag. Prøv at ligge så meget på sofaen som muligt her i weekenden, lad være at gøre rent, undgå at svinge støvsugeren og lignende og lad være med at bære rundt på dine andre børn.
Og så må du på mandag tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig fremover - det kan godt være det bliver aktuelt med en sygemelding ...
Et barn der bliver født i uge 21 vil desværre ikke kunne overleve. Børn født uge 23-27 kan overleve - dem kalder man ekstremt fortidligt fødte børn, men chancerne for overlevelse og også overlevelse uden varige skader er større jo ældre barnet er, når det fødes. Et barn født i uge 28-32 er stadig meget for tidligt født, men chancerne for overlevelse er store i dag. Et barn født i uge 33-36 er også født før tid og fødes barnet i denne alder, er risikoen for senfølger mindst. Et barn født i uge 37-42 er født til tiden.
Man skal naturligvis altid gøre hvad man kan for at passe på sig selv som gravid og tage de forholdsregler der er. Følge de anbefalinger man får af læge og jordemoder. Det er utrolig vigtigt at man 'holder på barnet' så længe som muligt og det betyder nogle gange at man må sygemeldes og holde sig i ro, være fast sengeliggende. Nogle gange kan det være nødvendigt at behandle med vestoppende medicin osv.
Som gravid, kan man få dårlig samvittighed over for sine andre børn, sin mand og også sit arbejde ... men er en sygemelding nødvendig, så skal man gøre det og sige til sig selv at det vigtigste er det ufødte barn lige nu :)
Så ro på i weekenden hos jer og til lægen med dig på mandag, hvor du allerede har en tid. Og mærker du så yderligere problemer i løbet af weekenden, så ring til fødeafdelingen hvor du er tilknyttet og spørg hvordan du skal forholde dig.
Rigtig meget held og lykke!
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske