Svar: Tynger nedad

30. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Vores livmoder er en muskel, der arbejder lidt hele tiden. Nogle gange trækker den sig sammen og slapper af igen. Det er helt normalt at have sammentrækninger i livmoderen. Nogle kvinder mærker det, når de f.eks. har menstruation eller hvis de f.eks. får en orgasme, så det er normalt at kunne mærke at 'livmoderen spænder sig op'/trækker sig sammen.

Når man er gravid, så mærkes dette tydeligere fordi livmoderen vokser og barnet begynder at bevæge sig ind i livmoderen. Fra ca uge 18 og frem mod slutningen af graviditeten vil livmoderens sammentrækninger ofte kunne føles mere og mere tydeligt og det er det man kalder plukveer.

Alle gravide har plukkeveer og gennemsnitligt vil de fleste kvinder mærke flest plukveer fra uge 28 og frem mod fødslen. Det er livmoderen der 'laver gymnastik' og forbereder sig på at barnet skal fødes, at livmoderhalsen skal blive blødere, begynde at udvide sig, at blodgennemstrømningen i moderkagen skal øges og at de rigtige veer skal gå igang.

Det er normalt at kvinder der har født før, oplever at få tidligere plukveer, end førstegangsfødende kvinder. Derfor er det ikke unormalt, at du som flergangsfødende kan mærke plukveer nu hvor du er i uge 21.

MEN, for der er jo altid et men ... Dine plukveer må ikke gøre ondt og de må ikke være så voldsomme, at du føler du er nødt til at stoppe det du er igang med - og det har jeg faktisk indtryk af at de er. Du fortæller at I var ude at handle og den plukve du får her, er så voldsom at du stopper op, står stille og du mærker at barnet tynger nedad - en fornemmelse du kender fra langt senere i graviditeten, netop fordi du har været gravid før. Det lyder som en plukve der er for voldsom.

Jeg synes derfor du skal forholde dig så meget i ro som muligt og så tale med ...

Annonce

... lægen på mandag. Prøv at ligge så meget på sofaen som muligt her i weekenden, lad være at gøre rent, undgå at svinge støvsugeren og lignende og lad være med at bære rundt på dine andre børn.

Og så må du på mandag tale med lægen om, hvordan du skal forholde dig fremover - det kan godt være det bliver aktuelt med en sygemelding ...

Et barn der bliver født i uge 21 vil desværre ikke kunne overleve. Børn født uge 23-27 kan overleve - dem kalder man ekstremt fortidligt fødte børn, men chancerne for overlevelse og også overlevelse uden varige skader er større jo ældre barnet er, når det fødes. Et barn født i uge 28-32 er stadig meget for tidligt født, men chancerne for overlevelse er store i dag. Et barn født i uge 33-36 er også født før tid og fødes barnet i denne alder, er risikoen for senfølger mindst. Et barn født i uge 37-42 er født til tiden.

Man skal naturligvis altid gøre hvad man kan for at passe på sig selv som gravid og tage de forholdsregler der er. Følge de anbefalinger man får af læge og jordemoder. Det er utrolig vigtigt at man 'holder på barnet' så længe som muligt og det betyder nogle gange at man må sygemeldes og holde sig i ro, være fast sengeliggende. Nogle gange kan det være nødvendigt at behandle med vestoppende medicin osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Som gravid, kan man få dårlig samvittighed over for sine andre børn, sin mand og også sit arbejde ... men er en sygemelding nødvendig, så skal man gøre det og sige til sig selv at det vigtigste er det ufødte barn lige nu :)

Så ro på i weekenden hos jer og til lægen med dig på mandag, hvor du allerede har en tid. Og mærker du så yderligere problemer i løbet af weekenden, så ring til fødeafdelingen hvor du er tilknyttet og spørg hvordan du skal forholde dig.

Rigtig meget held og lykke!

Rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig