Svar: Jern og graviditet
20. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Emilias mor
Stort tillykke med at du venter dig igen, og hvor dejligt at du vender tilbage :) Det lyder som om at I har det godt og trives ...
Først vil jeg sige, at hvis lægen har sagt at du i en periode skal spise 2-3 tabletter jern, selvom der på pakken kun står 1 tablet af gangen, så er det lægens anvisninger du skal følge.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltides f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre, fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rund i kroppen. Fra 20. graviditetsuge øges og fortyndes blodmængden i din krop og det betyder at din blodprocent kan falde. Hvis du har for lav blodprocent, vil du blive svimmel, du vil måske få hovedpine og du vil være ekstra træt. Derfor har gravide brug for ekstra jern og detfor anbefales det at gravide tager mellem 40-50 mg jern dagligt fra 10. graviditetsuge. Dette tilskud bør man fortsætte med at tage nogle uger efter fødslen - lidt afhængig af hvad blodtab man har i forbindelse med fødslen, men det vil jordmoder og læge kunne rådgive om.
C-vitamin fremmer optagelsen af jern, mens blandt andet te, kaffe og mælkeprodukter hæmmer optagelsen - også chokolade og kakao hæmmer optagelsen. Det anbefales derfor at man tager jerntilskuddet sammen med noget frugt, gerne drikker et glas juice. Eller at man tager jerntilskuddet mellem måltiderne.
Kräuterblut indeholder ikke jern nok til at dækket dit behov for jern og du kan derfor ikke nøjes med at tage dette. Det anbefales nogle gange til at fremme optagelsen af jern, fordi sammensætningen af urterne kan have denne effekt. Men har man lav blodprocent som dig og skal have ekstra jerntilskud, så er Krüterblut ikke første valg.
Der findes forskellige former for jerntilskud, som du kan tage. Der findes f.eks. "Ferro duretter" og "Jern C", sidstnævnte skulle øge jernoptagelsen netop på grund af c-vitaminet). Der findes Ferrofumarat, Fexin og også Aminojern, som er en mulighed. Og så findes der også Gravijern og sikkert også andre produkter som er lavet specielt til gravide, det vil sige med et jernindhold på netop 40-50mg. Nogle af de andre produkter er f.eks. på 100mg eller 80mg.
Hvad der vil være bedst for dig, er du nødt til at tale med lægen om. Gravijern er et ganske udmærket produkt og som sagt - hvis lægen har sagt, at du skal tage ekstra af dette, så er det lægens anvisning der gælder. Er du i tvivl, så spørg lægen en ekstra gang.
Jernholdige fødevarer:
- Kød. Der er mest jern i okse, kalv, and, struds og vildt, og der er mindre i lyst fjerkræ, som kylling og kalkun.
- Indmad – lever og hjerter (f.eks. leverpostej)
- Skaldyr og fisk
- Groft brød og andre kornprodukter, der er grove, langtidshævede eller lavet på surdej (foreksempel rugbrød). Sesamfrø indeholder jern og også havregryn indeholder jern, så at starte dagen med dette vil være rigtig fint.
- Rosiner, finger, dadler og svesker og også mandler og nødder er jernholdige. Du kan spise mandler og rosiner som snack - det hjælper faktisk også med mandler, hvis man har tendens til lidt kvalme og sure opstød i graviditeten :) Også lidt mysli på et surmælksprodukt er en idé.
- Bønner og linser er et god idé at spise, hvis man vil have lidt ekstra jern.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - og rigtig dejligt at jeg får lov til at følge dig denne gang også:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske